معاون کری: همکاری امنیتی آمریکا واسرائیل عمیق‌تر می‌شود

کدخبر: 1028950

معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: در دوران اجرای برجام، همکاری امنیتی میان آمریکا و اسرائیل در آینده عمیق‌تر می‌شود/ با اسرائیل درباره راه‌های تقویت ظرفیت و توانمندی آنها برای دفاع از خود گفتگو می‌کنیم

به گزارش «نسیم» خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

آنتونی بلینکن در گفتگو با بخش تصویری روزنامه "هافینگتون پست" گفت: شخص نخست وزیر اسرائیل نیز به بی سابقه بودن همکاری های امنیتی آمریکا و اسرائیل اشاره کرده است .

خبرنگار هافینگتون پست در این مصاحبه گفت حالا که توافق هسته ای ایران قطعی شده است، که باید بابت آن به دولت تبریک گفت، آیا قرار نیست نوعی ترمیم روابط با اسرائیل صورت بگیرد؟ به نظر شما اختلاف میان بنامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پس از این توافق به کجا می انجامد؟

بلینکن در پاسخ گفت: این پنهان نیست که اسرائیلی ها نیز مثل برخی کشورهای دیگر نگرانی هایی درباره این توافق داشتند. اما این توافق را نه فقط برای خودمان، بلکه برای اسرائیل و بسیاری از کشورهای همجوار خوب می دانیم. بهترین کاری که ما می توانستیم برای تضمین امنیت آنها بکنیم این بود که جلو دستیابی ایران را به سلاح های هسته ای در آینده تا آنجا که امکان دارد بگیریم. حالا که این کار انجام گرفته است، سوال به حقی وجود دارد که به فعالیت های ناپسند ایران در منطقه مربوط می شود. فعالیت هایی مانند حمایت از تروریسم و فعالیت های بی ثبات کننده در کشورهای مختلف. چیزی که ما قصد داریم هم در مورد اسرائیلی ها و هم در مورد کشورهای خلیج فارس انجام دهیم این است که ظرفیت آنها را برای مقابله با این مشکل، و نیز ظرفیت های خودمان را برای مقابله با اینگونه فعالیت های ایران تقویت کنیم و در صورت لزوم جلو چنین فعالیت هایی را بگیریم.

وی افزود: برای همین، ما با کشورهای خلیج فارس بسیار در تعامل هستیم. شما می دانید که اوایل تابستان امسال رئیس جمهور آمریکا سران این کشورها را به کمپ دیوید دعوت کرد تا دقیقا درباره همین مسئله با آنها مذاکره کند. ما با اسرائیلی ها نیز به همین ترتیب درباره راههای تقویت ظرفیت و توانمندی آنها برای دفاع از خود گفتگو خواهیم داشت. این چیزی است که ما مدتهای طولانی انجام داده ایم. جالب است که به رغم اختلاف نظرهایی که ممکن است ما با اسرائیلی ها بر سر مسائل مختلف داشته باشیم، همکاری امنیتی میان آمریکا و اسرائیل به همان قدرتمندی گذشته است. نیازی نیست که من در این باره قسم بخورم. خود نتانیاهو نیز چنین همکاری هایی را بی سابقه توصیف کرده است. این همکاری ها ادامه خواهد یافت و من فکر می کنم حتی عمیق تر نیز خواهد شد .

ارسال نظر: