کارشناس مسائل ترکیه: احزاب ترک مانع شکست انتخابات زودهنگام می‌شوند

کدخبر: 1035115

"بهرام امیراحمدیان"، کارشناس مسائل ترکیه در گفتگو با «نسیم» با اشاره به انتخابات فردا در ترکیه گفت: شرایط سیاسی و امنیتی ترکیه، چاره‌ای جز همکاری احزاب با یکدیگر باقی نگذاشته است

چند ماه قبل انتخابات سراسری در ترکیه برگزار شد که نتیجه آن مورد پسند گروه‌های سیاسی به خصوص حزب حاکم این کشور نبود. در نتیجه عدم کسب اکثریت آرا توسط یک حزب، دولت ائتلافی شکننده تشکیل شد که به جای علاج بحران، به بخشی از بحران سیاسی ترکیه تبدیل شد. فردا - یکشنبه - انتخابات زودهنگام ترکیه برگزار می‌شود.

کارشناس مسائل آسیای میانه درباره نتیجه احتمالی انتخابات ترکیه گفت: در دور قبلی انتخابات که ماه ژوئن امسال برگزار شد، حزب عدالت و توسعه (AKP) نتوانست 276 کرسی مورد نیاز اکثریت را به دست بیاورد و مجبور به تشکیل ائتلافی شکننده شد. به نظر من نتیجه انتخابات فردا مانند دور قبل نمی‌شود. شرایط سیاسی ترکیه به گونه‌ای است که احزاب و مردم به این نتیجه رسیدند که باید کنار یکدیگر کار کنند. حتی اگر آک پارتی این‌بار هم نتواند اکثریت مطلق مورد نیاز برای تشکیل دولت را به دست بیاورد و مجبور به ائتلاف با دیگر احزاب شود، این کار را می‌کند و نمی‌گذارد که کار به انتخابات زودهنگام مجدد برسد.

وی اضافه کرد: شرایط سیاسی و امنیتی ترکیه، همکاری احزاب با یکدیگر را بسیار ضروری کرده است تا ثبات و امنیت بار دیگر بر این کشور حکمفرما شود. گروه‌های مختلف می‌دانند که اگر بحران جدیدی ایجاد شود می‌تواند عواقب سختی برای همه آن‌ها داشته باشد.

امیراحمدیان با اشاره به مشکلات میان آنکارا و کردهای ترکیه، ادامه داد: کردها مساله بسیار پیچیده‌ای در ترکیه هستند. یکی از علل ناآرامی‌های کردها، قول‌ها و وعده‌هایی بود که به آن‌ها داده شد، اما در عمل محقق نشد. اینبار اگرچه ممکن است که کردها هم مشارکت داشتند اما معتقدم که مساله اکراد با این انتخابات حل نمی‌شود. حوادث خونباری که در این چند مدت در ترکیه اتفاق افتاد، افکار عمومی را نسبت به آن‌ها مخدوش کرده است. با توجه به شرایطی که ترکیه در آن قرار دارد و مسائلی مانند داعش، آشتی با کردها در حال حاضر اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه صلح و ثبات به به این کشور باز گردد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر افکار عمومی مردم ترکیه نسبت به کرد‌ها منفی است و حزبی که بخواهد به اکراد امتیاز دهد مقبولیت نخواهد داشت. با توجه به مشکلاتی که پیش روی پارلمان قرار دارد از جمله بحران آوارگان سوری، تغییر نظام پارلمانی به ریاست‌جمهوری و داعش، اگر کردها به دنبال کسب امتیاز باشند متضرر خواهند شد. در شرایط فعلی، بهترین موضع برای کردها سکوت و آرامش و پیگیری نکردن مطالبات است زیرا اگر اتفاقی بیافتد و بحران سیاسی ادامه پیدا کند، این احتمال وجود دارد که تقصیر آن بر گردن آن‌ها بیافتد و بگویند که کردها نگذاشتند دولت تشکیل و مشکل‌ها حل شود. به نظر من کردها این مسائل را در استراتژی‌ آینده خود مد نظر قرار خواهند داد.

ارسال نظر: