"حزب اردوغان در انتخابات آتی نیز پیشتاز خواهد بود"

کدخبر: 1035133

کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با «نسیم» مطرح کرد: بخشی از عملکرد اردوغان باعث ریزش رای حزب حاکم شده اما عدالت و توسعه بدون ائتلاف حداقل نیمی از کرسی‌های پارلمان را به دست می‌آورد

"رضا جلالی" در گفتگو با «نسیم»، در باره انتخابات پیش‌روی ترکیه و مشکلات آن گفت: رجب طیب اردوغان با به کارگیری احمد داود اوغلو به عنوان نخست‌وزیر و جابجایی‌هایی که در دولت انجام داد، تا حدودی دچار یک بحران مقطعی شد. محاسبات اشتباه اردوغان در خصوص سوریه نیز باعث شد تا حزب اسلامگرای عدالت و توسعه در انتخابات سراسری ژوئن گذشته، آرای خود را از دست بدهد. البته اردوغان مبارزه با فساد را در اولویت کارهای خود قرار داد و با افزایش درآمد ناخالص ملی جایگاه خود را تثبیت کرد؛ در دوره قبل نیز 13 درصد پارلمان اخیر در اختیار کردها بود و فضا بازتر شد.

وی ادامه داد: شواهد و قرائن اینگونه نشان می‌دهد که با توجه به این نکات، حزب عدالت و توسعه علیرغم اینکه کرسی‌هایی را از دست می‌دهد، همچنان پیشتاز انتخابات باشد و فراکسیون اکثریت را در پارلمان بعدی تشکیل دهد. انتخابات قبلی اردوغان را در معرض محک قرار داد. برخورد صادقانه رئیس‌جمهوری ترکیه با مردم و مواضعی که نسبت به داعش اتخاذ کرد، باعث می‌شود که همچنان عدالت و توسعه اکثریت را حفظ کند. بعضی از احزاب کوچک در ترکیه برای ائتلاف ایجاد شدند که در مواقع لزوم وارد کار شده و در ازای ائتلاف با حزب پیروز، یک یا دو وزارتخانه یا چند نهاد دولتی را در اختیار بگیرند. عدالت و توسعه بدون ائتلاف تا 50 درصد کرسی‌های پارلمان را به دست می‌آورد.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به بحران داعش اضافه کرد: برخی فکر می‌کردند که اردوغان پشت پرده با داعش توافق کرده و دلیل این را، آزادی دیپلمات‌های ترک در موصل اعلام می‌کردند. در حالی که آزادی آن افراد، در نتیجه عملکرد مناسب دستگاه دیپلماسی ترکیه محقق شد. کارآمدی دولت عدالت و توسعه در حوزه اقتصادی و معیشتی باعث گرایش مردم به این حزب در انتخابات شده است.

وی در پایان، در خصوص مساله کردها خاطرنشان کرد: در حال حاضر جامعه ترکیه نسبت به کردها سوءظن دارد. در انفجار بزرگی که کمتر از یکماه قبل در ترکیه اتفاق افتاد و تلفات زیادی گرفت، قبل از داعش کردهای پ.ک.ک متهم ردیف اول بودند. همین امر کمی از شانس اکراد برای تاثیرگذاری در پارلمان بعدی کم می‌کند.

ارسال نظر: