رئیس سابق سیا: احتمال بمب‌گذاری در سانحه سقوط هواپیمای روسی بسیار قوی است

کدخبر: 1036857

به گزارش شبکه سی ان ان، "مایکل هیدن" گفت: شواهد و مدارک حکایت از آن دارد که به احتمال زیاد علت سقوط اخیر هواپیمای مسافری روسیه بر فراز شبه جزیره سینای مصر، انفجار بمب بوده است

به گزارش «نسیم»، خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

مایکل هیدن رئیس سابق سازمان جاسوسی آمریکا سیا می گوید شواهد و مدارک حکایت از آن دارد که به احتمال زیاد علت سقوط اخیر هواپیمای مسافری روسیه بر فراز شبه جزیره سینای مصر، انفجار بمب بوده است.

به گزارش شبکه سی ان ان ، هیدن که زمانی هم ریاست آژانس امنیت ملی آمریکا را به عهده داشت در مصاحبه ای اختصاصی با سی ان ان که مجری برنامه نیز فرید زکریا بود ؛گفت : به احتمال بسیار زیاد انفجار بمب علت این سانحه بوده است.

ولی اولین سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا موفقیت تروریست ها ناشی از یک پیشرفت فناورانه بوده است یا اینکه بی کفایتی مسئولان فرودگاه شرم الشیخ و شاید هم ساخت و پاخت احتمالی آنها با ترویست ها علت این رخداد بوده است.

اگر فرضیه اول درست باشد باید گفت که این موضوع می تواند بسیار دردسر ساز شود زیرا از این پس کشف مواد منفجره برای ما بسیار مشکل و یا حتی غیرممکن خواهد شد. القاعده از مدتها پیش در تلاش بود تا به فناوری اختفای مواد منفجره دست یابد. البته این سانحه کار داعش بوده است ولی این موضوع چیزی از شدت این خطر نمی کاهد. به نظر من فعلا باید پاسخ همین سوال را یافت کدامیک از این فرضیات علت سانحه اخیر بوده است.

با این حال هیدن در ادامه این مصاحبه اختصاصی گفت: احساس من این است که این سانحه در نتیجه بی کفایتی مسئولان امنیتی فرودگاه شرم الشیخ یا تبانی آنها رخ داده است.

هیدن در بخش دیگری از این مصاحبه و در پاسخ به این سوال که آیا القاعده عامل این سانحه بوده است یا داعش گفت به اعتقاد وی القاعده گروهی است پایبند به سلسله مراتب که اهداف راهبردی دارد ولی در مقابل داعش، عوام فریب و فرصت طلب است که بی هدف کار می کند و فاقد سلسله مراتب مشخصی است و عناصر خودسری دارد. لذا دست داشتن القاعده در این سانحه منتفی است و در مقابل احتمال دخالت داعش در آن زیاد است. به عبارت دیگر اگر این سانحه کار القاعده بود، کادر رهبری القاعده از آن اطلاع داشت و اظهار نظر می کرد.

ارسال نظر: