کارشناس سابق سیا: تحقق سیاست‌های آمریکا در سوریه بدون ترکیه غیر ممکن است

کدخبر: 1043985

"فیلیپ گیرالدی" در گفتگو با یک نشریه روسی: اردوغان‌ در جنگ با داعش نیست/ واشنگتن در برابر ترکیه بر سر دو راهی قرار گرفته چرا که برای انجام حملات هوایی در سوریه به آنکارا نیاز دارد

به گزارش گروه بین الملل «نسیم» به نقل از " اسپوتنیک"، فیلیپ گیرالدی، یکی از افسران عالی رتبه سابق سازمان امنیت مرکزی آمریکا، گفته است: باید بفهمیم رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه،‌ در جنگ با داعش نیست. او جنگی را علیه دولت سوریه با موضوع کردها به راه انداخت.

گیرالدی در مصاحبه با یک نشریه روسی گفت که اگر کردها دولت خود را پایه گذاری کنند، خواهند توانست 30 درصد سرزمین ترکیه را اشغال کنند. این کابوس اردوغان است و سیاست های او در سوریه از همین دیدگاه سرچشمه می گیرد.

این تحلیلگر تاکید کرد که انهدام بمب افکن روسی توسط جت ترکیه ای در سوریه عملی بود که به تحریک مقامات ارشد ترکی صورت گرفت. وی اذعان داشت:‌ "اما وی نمی توانست پیش بینی کند که ناتو از او حمایت نخواهد کرد و روسیه نیز پاسخ قاطعی به وی خواهد داد. حالا اردغان سعی در عقب نشینی دارد. او می گوید که ای کاش این اتفاق نمی افتاد. اما این کار انجام شد چون اردوغان این را می خواست."

گیرالدی اضافه کرد دلیل اینکه آمریکا روی خود را از آنکارا برگرداند این بود که ترکیه به دنبال منافع شخصی خود در سوریه که شامل حمایت از تروریست ها نیز می شد، بود. او گفت: "مساله ترکیه، واشنگتن را بر سر دو راهی قرار داد، عملی کردن سیاست های آمریکا در سوریه بدون ترکیه غیر ممکن است. ایالات متحده به ترکیه نیاز دارد که بتواند حملات هوایی در سوریه انجام دهد."

وی تاکید می کند که با همه این احوال واشنگتن حرکتی برای بهبود اوضاع نکرد. او گفت: "در عوض رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، حرکت درستی انجام داد. او میداند که کلید حل این چالش ها حمایت از دولت های با ثبات در منطقه ـ روسیه و عراق ـ است."

این کارشناس همچنین تاکید کرد که سوءظن هایی در مورد خانواده اردوغان، به ویژه پسر او، بلال اردوغان، در رابطه با دست داشتن در تجارت های غیر قانونی نفتی با داعش وجود دارد. او اظهار کرد: "اتهامات صحیح است. هیچ چیز پنهانی وجود ندارد. همه شاهد تانکرهای سوخت و پرداخت پول برای نفت هستند.

گیرالدی در توضیح این مطلب گفت: ایالات متحده کاری برای جلوگیری از قاچاق نفت توسط اردوغان انجام نداد چرا که نمی خواهد شاهد افزایش تنش با آنکارا باشد.

ارسال نظر: