کریستین‌ساینس مانیتور: مخالفت‌های کنگره با برجام پایان نخواهد یافت

کدخبر: 1046968

این نشریه نوشت: توافق هسته‌ای ایران ممکن است امضا و اجرائی شده باشد، ‌اما کنگره هم‌چنان در پی تضعیف برجام است/ تنش‌های جدید کنگره و دولت اوباما نشان می‌دهد مسیر پیش‌روی اجرایی شدن توافق هموار نیست

به گزارش گروه بین الملل «نسیم» به نقل از نشریه "کریستین ساینس مانیتور" ، دولت اوباما اظهار داشته است که کنگره به تازگی قانونی را به تصویب رسانده که هدف آن تضعیف توافق هسته ای ایران است. با این حال کنگره قانون خود را به عنوان ناظر این توافق معرفی می کند.

توافق هسته ای ایران ممکن است امضا شده باشد، مهر و موم شده باشد و در مسیر اجرایی شدن باشد، اما علایم وجود دارد که نشان می دهد مبارزه بین دولت و کنگره در برابر ایران شکل جدیدی به خود گرفته است.

در جدیدترین اقدام نیز قانون لغو روادید با ادعای کاهش خطر ورود تروریست به کشور به تصویب رسید. این طرح هر کسی را که از سال 2011 به ایران مسافرت کرده باشد مجبور می کند قبل از سفر به آمریکا ویزا تهیه کند.

برخی از مقامات دولتی بر این باور هستند که تصویب این قانون می تواند روش مخالفان برای تضعیف توافقی که به صورت علنی و آشکار نمی توانند با آن مبارزه کنند؛ باشد.

این تنش از سوء ظن عمیق در مورد ایران حکایت دارد که در نتیجه آن مسیر پیش رو راه همواری نخواهد بود، کنگره نقش خود را به عنوان ناظر توافق پذیرفته است و اوباما به دنبال ایجاد فضایی است که اجازه دهد توافق برجای بماند

در این حال، برخی از مقامات اظهار می دارند که دولت آمریکا، انتخابات مجلس آتی در ایران را تحت نظر دارد. با این امید که با اجرایی شدن برجام باعث افزایش امکان انتخاب کاندیداهای میانه رو در فوریه خواهد شد. اما برخی نیز بر این باور هستند که اکنون زمان مناسبی برای آشتی با ایران نیست.

حتی برخی از نمایندگان کنگره که موافق برجام هستند نیز هشدار می دهند که نظارت های سخت گیرانه از ایران همچنان باید ادامه داشته باشد. اعضای کنگره در مورد آزمایش دو موشک بالستیک در هفته های اخیر، ابراز نگرانی کرده اند که بنا به ادعای آن ها، حداقل یکی از آن آزمایش ها قطعنامه شورای امنیت را که در مورد ممانعت ایران از آزمایش موشک هایی که به صورت بالقوه می تواند کلاهک های هسته ای انتقال دهد، نقض کرده است.

ارسال نظر: