علی الموید: ارتش ترکیه برای خودنمایی در منطقه وارد عراق شد

کدخبر: 1047001

عضو مجلس اعلای اسلامی عراق در گفتگو با «نسیم» مطرح کرد: ارتش ترکیه در مناطقی مستقر شده که در کنترل تروریست‌ها و دور از دسترس نیروهای عراقی است/ ائتلاف به اصطلاح اسلامی عربستان نیز نمایشی بیش نیست

گروه بین‌الملل «نسیم» - غیر از تحولات میدانی و جنگ نیروهای دولتی و مردمی عراق با تروریست‌های داعش، تجاوز ارتش ترکیه به مرزهای این کشور یکی از آخرین تحولات عراق است. از سوی دیگر، عربستان سعودی اقدام به تشکیل یک ائتلاف نظامی به اصطلاح اسلامی کرده است که سه کشور ایران، سوریه و عراق در آن حضور ندارند. «نسیم» برای بررسی این تحولات با "علی الموید" کار‌شناس مسائل سیاسی عراق گفتگو کرد.

«نسیم»: چند روزی از ورود نیروهای ارتش ترکیه به خاک کشور شما می‌گذرد و ما تنها شاهد موضع گیری‌های کلامی از طرف مقامات رسمی عراقی بودیم. چرا واکنش سخت‌تری به کار ترکیه نشان ندادید؟

ورود نیروهای ترکیه به عراق، تجاوز به استقلال و مرزهای کشور ما است. این اقدام آنکارا، اقدامی خلاف قوانین بین‌المللی است و به همین دلیل، بغداد از این کشور به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کرد. پس از ورود نیروهای ترک به عراق، ملت ما، دولت و مرجعیت عالیقدر نجف به طور یکپارچه به این کار اعتراض کردند.

عملکرد دولت عراق کاملا مطابق عرف بین‌الملل است و من معتقد نیستم که واکنش ما تنها کلامی بوده است. مقامات ترکیه اعلام کردند که برای مبارزه با داعش و آموزش داوطلبان سنَی وارد خاک این کشور شدند و قصد تعرض به دولت را ندارند. حتی اگر قصد حقیقی آنان نیز همین باشد، توجیه کننده اقدامشان نیست؛ مگر می‌شود کشوری به زور بخواهد با کشوری دیگر همکاری کند؟ سازمان ملل، ایران، آمریکا و تمام کشورهای دیگر با ما هم‌صدا هستند که ترکیه حق این کار را نداشته است.

«نسیم»: چرا به تجاوز این کشور، پاسخ نظامی ندادید؟

در خصوص پاسخ به این سوال شما باید عرض کنم که ارتش ترکیه در مناطقی مستقر شده است که در نزدیکی موصل قرار دارد. کنترل این شهر به دست تروریست‌های داعش است و نیروی عراقی در آن منطقه حضور ندارد که بخواهد با این تجاوز مقابله به مثل کند. بیش از یکسال است که استان نینوا اشغال شده و در کنترل نیروهای عراقی نیست.

«نسیم»: به نظر شما که عضو یکی از گروه‌های سیاسی اصلی عراق و ناظر بر تحولات این کشور هستید، پشت پرده ورود نیروهای ترکیه به مرزهای شما چیست؟

بر اساس آمارهای موجود، تعداد نیروهای ترک کمتر از هزار نفر است. به نظر من، ورود ترکیه به خاک عراق، نه برای مبارزه با داعش یا عملیات مستشاری نیست بلکه عملیاتی نمایشی برای خود نشان دادن در منطقه است. زیرا در حال حاضر، با روسیه مشکل دارند و از طرف دیگر، سیاست‌های آنان در سوریه نیز با شکست‌های زیادی روبرو شده. بنابراین، برای جبران همین شکست‌ها، وارد خاک عراق شدند تا خود نمایی کنند.

به طور کلی، حضور آنان وزنه‌ای نیست که بتواند بر معادلات منطقه‌ و تحولات عراق تاثیری بگذارد. مقامات آنکارا می‌گویند که ما به درخواست اقلیم کردستان وارد عمل شدیم. این موضوع نیز قابل قبول نیست زیرا عراق کشوری ملوک الطوایفی نیست که هر بخشی از آن به طور مجزا برای خود تصمیم بگیرد.

«نسیم»: چندی پیش فرزند پادشاه و وزیر دفاع عربستان از تشکیل یک ائتلاف نظامی متشکل از ۳۴ کشور اسلامی خبر داد. یکی از نکات جالب این ائتلاف، عدم حضور ایران، سوریه و عراق در آن است. عراق و سوریه دو کشوری هستند که از چند سال پیش، به طور مستقیم با تروریسم می‌جنگند و تکفیری‌ها در زمین‌ این کشو‌ها حضور دارند. ایران نیز به طور جدی از ابتدای بحران تروریسم، مشغول مبارزه با این پدیده است. با کنار هم قرار دادن این نکات، اتلاف سعودی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تمام ایرادهایی که گفتید، به این ائتلاف وارد است. به نظر من ائتلاف به اصطلاح اسلامی عربستان نیز نمایشی بیش نیست . سعودی‌ها تا کنون که بیش از ۹ ماه از جنگی که در یمن به راه انداختند می‌گذرد، توفیقی به دست نیاوردند و احساس ضعف می‌کنند؛ همچنین در سوریه و لبنان نیز نتوانستند به اهداف خود برسند. از طرف دیگر، امروز جهان می‌داند که حساب شیعیان و سنَی‌های معتدل از وهابی‌ها و گروه‌های تندرو که به اسم اسلام جنایت می‌کنند، جدا است.

افکار عمومی دنیا متوجه این حقیقت شده که وهابیت ریشه در آل سعود و تفکر حاکم بر عربستان دارد و این کشور به مدرسه‌ای برای تروریست‌ها تبدیل شده است . بنابراین، آن‌ها برای اینکه که خلاف این حقیقت را اثبات کند و بگوید که من با تروریست‌ها نسبت و ارتباطی ندارم، ائتلاف نظامی به اصطلاح اسلامی را به راه انداخته است.

نکته سوم در خصوص این ائتلاف، کشورهایی است که در آن حضور دارند. کشورهایی مانند ترکیه، مصر، و خود عربستان ادعای زعامت اهل سنَت را دارند. این ائتلاف نیز از کشورهای سنَی مذهب تشکیل شده است. برای مثال، اگر عربستان بخواهد این سازمان را رهبری کند، مورد قبول ترکیه و مصر قرار نمی‌گیرد. هنوز مشخص نیست که چه کشوری می‌تواند این ائتلاف را رهبری کند و بسیار بعید است که این مجموعه بتواند به سازمانی مانند ناتو تبدیل شود.

«نسیم»: می‌توان از این ائتلاف انتظار عملیات تاثیرگذار داشت؟ سرچمشه ایدئولوژی تکفیری، می‌تواند با تروریسم مبارزه کند؟

خود سعودی‌ها نیز به این امر اذعان دارند که این ائتلاف کاربرد عملیاتی زیادی ندارد. چنین ائتلافی بدون حضور ایران، عراق و سوریه نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و همانطور که گفتم، بیشتر یک فرار رو به جلو برای عربستان است. چون آن‌ها متهم هستند که تفکر تکفیری را به جهان منتقل کردند و اگر جنگی در عراق، سوریه و حوادثی مانند آنچه در پاریس اتفاق افتاد وجود دارد، توسط تروریست‌های انجام می‌شود که اگر تفکرشان منطبق با سعودی‌ها نباشد، تفاوت کمی با آن دارد.

بهتر بود که عربستان به جای تشکیل یک ائتلاف غیرواقعی نظامی، ائتلافی فکری و حقیقی برای پایان دادن به این بحران‌ها ایجاد می‌کرد. زیرا آن‌ها تجربه و تبهَر خاصی نظامی ندارند و هیچ وقت در یک جنگ واقعی حضور نداشتند. نمونه آن نیز مسائلی است که در یمن جریان دارد؛ هواپیماهای سعودی از آسمان بمب بر سر نظامیان و غیرنظامیان یمنی می‌ریزند اما روی زمین، حرفی برای گفتن ندارند.

منظور از ائتلاف فکری این است که شیعیان و اهل سنَت معتدل عربستان را مجبور کنند که از تغذیه فکری تروریسم دست بردارد. زیرا عملیات نظامی در هر صور ادامه پیدا می‌کند و نیازی به ائتلاف نظامی جدید نیست. تروریسم با عملیات نظامی صرف نابود نمی‌شود و باید ریشه فکری آن را خشکاند.

ارسال نظر: