فارین پالیسی: ظریف خواستار قرار گرفتن سیا در فهرست سازمان‌های تروریستی شد

کدخبر: 1047610

این نشریه نوشت: دیپلمات ارشد ایران هفته گذشته پس از آنکه دولت یک کشور پیشنهاد کرد سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گیرد، تهدید کرد سازمان سیا نیز باید در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گیرد

به گزارش «نسیم»، خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

وزیر امور خارجه ایران در واکنش پیشنهاد یک کشور برای قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست گروههای تروریستی خواستار قرار گرفتن سازمان سیا در این فهرست شد .

بهنوشته فارین پالیسی، آمریکا ،روسیه ،ایران و عربستان سعودی درباره این که کدامیک از جنگجویان سوری باید تروریست محسوب شوند و به آنها شلیک شود و کدامیک باید میانه رو تلقی شوند،اختلاف دارند .

این مجله می افزاید: کارزار بین المللی برای مستثنی کردن گروه های شبه نظامی سوریه از گفتگوهای صلح منجر شد دیپلمات ارشد ایران هفته گذشته پس از آن که دولت یک کشور رقیب پیشنهاد کرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نیز در فهرست گروه های تروریستی قرار گیرد تهدید کرد که سیا در فهرست سازمان تروریستی قرار گیرد .

این بحث و جدل که در روز جمعه در پشت درهای بسته در هتل نیویورک پالیس روی داد بعید است منجر شود هر دو سازمان در فهرست سازمان های تروریستی قرار گیرند اما این نشان دهنده چالش هایی است که دولت اوباما و دیگر قدرت های اصلی برای انتخاب گروه های سوری با آن مواجه هستند .

این مجله می افزاید:مشخص نیست که کدام دولت تلاش کرده است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه های تروریستی قرار گیرد که این مستثنی کردن موجب می شود گروهها از گفتگوهای دیپلماتیک مستثنی شوند و آنها را هدف مشروع نظامی قرار می دهد .

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی درباره اختلاف نظر در این زمینه گفت: ما زمان زیادی را برای گفتگو درباره موضوعی هدر داده ایم که می دانستیم اتفاق نظر نخواهیم داشت .

ناصر جوده وزیر امور خارجه اردن که ماموریت یافته بود فهرستی از گروه های تروریستی در سوریه را ارائه کند، کپی از فهرست اولیه خود را در روز جمعه به وزرای امور خارجه داد تا درباره آن در بین اعضای گروه حمایت از سوریه صحبت شود. این فهرست شامل گروه هایی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و دیگر متحدان دولت سوریه تا یگان های حفاظت از خلق متعلق به شبه نظامیان کرد که مورد حمایت آمریکا است و گروه های اسلامی تندرو مانند احرار الشام و جیش الاسلام بود.محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بلافاصله برخاست و با عصبانیت هشدار داد که اگر گفتگو درباره تروریسم سوریه به سمت ایران معطوف شود ما آماده هستیم فهرست خود را معرفی کنیم .

وی گفت که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) در صدر فهرست او قرار دارد. انتقاد ظریف نخست در روزنامه الحیات گزارش شد.مجله فارین پالیسی پس از مصاحبه با شرکت کنندگان حاضر در این نشست و دیگر مقامات اطلاعات جدیدی بدست آورده است. یک مقام آمریکایی اظهارات دیپلمات ایرانی را طعنه آمیز توصیف کرد و گفت که این پیشنهاد جدی نخواهد بود .

مجله فارین پالیسی افزود: اما ظریف تنها کسی نبود که اعتراض کرد. دو دیپلمات از لبنان و عراق نیز پس از قرار گرفتن یک حزب سیاسی متعلق نبیل بری رئیس مجلس لبنان و شبه نظامیان از جمله عصائب اهل الحق مرتبط سپاه قدس ایران و دولت عراق نیز اعتراض کردند .

لاوروف نیز تاکید کرد گروههای در حال جنگ با نیروهای روسیه در سوریه مانند جیش الاسلام نیز باید در فهرست تروریست ها قرار گیرند .

این بحث ها موجب شد جوده در نهایت تلاش کند نظم به نشست باز گردد واز مقامات خواست از بحث درباره فهرست تروریستی دست بردارند و کپی هایی را که وی تحویل داده بود بازگردانند .

ارسال نظر: