کارکنان "پتروناس" مالزی در اضطراب اخراج

کدخبر: 2005403

شرکت ملی نفت و گاز مالزی (پتروناس) اعلام کرد برای کاهش ۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری هزینه های سرمایه ای و اجرایی داخلی و خارجی خود با توجه به قیمت جهانی نفت در چهار سال آینده برنامه ریزی کرده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، کاهش قیمت جهانی نفت به زیر ۲۸ دلار در هر بشکه شرکت‌های بزرگ نفتی جهان را با مشکل سرمایه گذاری مواجه کرده و این شرایط درآمد‌ها و سود شرکت مالزیایی «پتروناس» را نیز دچار مشکل کرده است.

پتروناس به رغم قطع یارانه توسط دولت مالزی و اخذ مالیات‌های جدید برای تنوع بخشیدن به منابع درآمدی همچنان بزرگ‌ترین منبع دولت مالزی است و یک سوم از بودجه سالانه دولت را پوشش می‌دهد.

«نجیب تون رزاق» نخست وزیر مالزی که بودجه امسال را با قیمت نفت بشکه‌ای ۴۸ دلار بسته قرار است جدول اصلاحی بودجه را هفته آینده ارائه کند.

مالزی دومین تولیدکننده نفت و گاز طبیعی در جنوب شرق آسیا و با داشتن ذخایر گازی از بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی مایع جهان است.

پتروناس تایید کرد ۵۰ میلیارد رینگیت (حدود ۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار) از هزینه‌های خود را در چهار سال آینده کاهش می‌دهد.

به نوشته روز چهارشنبه تارنمای «استار»، «وان ذواکیفلی وان عارفین» رئیس پتروناس اعلام کرد که به تدریج این میزان از هزینه‌های سرمایه‌ای و اجرایی خود را تا سال ۲۰۲۰ کاهش می‌دهد.

براساس یادداشت پتروناس، اجرای برخی از طرح‌های این شرکت بزرگ نفتی به تعویق افتاده و جزئیات آن قرار است ماه مارس ارائه شود.

رئیس این شرکت نفتی اعلام کرد با تصمیم استراتژیک به منظور بررسی مدل کسب و کار جدید برای اطمینان از کارایی بهتر روبروست.

«وان ذواکیفلی وان عارفین» گفت که این بررسی به تغییر ساختار سازمانی موجود پتروناس منجر می‌شود و به کارکنانش اعلام کرد جزئیات این تغییر ساختاری را تا ماه مارس با آن‌ها در میان می‌گذارد.

شرکت‌های بزرگ نفتی جهان نیز اکنون دست به کاهش هزاران نیرو زده‌اند و این امکان وجود دارد که پتروناس که تعدادی متخصص ایرانی در آن مشغول فعالیت هستند تعدیل نیرو و یا کاهش دستمزد را جزو برنامه‌های خود قرار دهد.

کارکنان شرکت دولتی پتروناس از خرداد ماه امسال با بی‌ثباتی در قیمت جهانی نفت و کاهش درآمد‌ها و پس از اخراج شش هزار کارمند خطوط هوایی مالزی در هراس از دست دادن موقعیت شغلی خود بوده‌اند.

«رزالی ابراهیم» معاون نخست وزیر مالزی در دفتر نخست وزیری این کشور در آن زمان اعلام کرد به منظور حفظ عملکرد مالی شرکت نفت و گاز مالزی، چندین اقدام از جمله کاهش هزینه‌های عملیاتی از ۱۵ تا ۳۰ درصد انجام شده است.

پتروناس بیش از ۵۰ هزار کارمند در مالزی و سایر نقاط جهان دارد.

پتروناس که در سال ۱۹۷۴ تاسیس شد، سال ۲۰۱۳ توانست در فهرست «فورچون جهانی ۵۰۰» در رتبه ۷۵ بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان قرار گیرد.

رئیس این شرکت پس از کاهش شدید قیمت نفت و برنامه پتروناس برای کاهش هزینه‌ها به کارکنانش اطمینان داد تمام گزینه‌های ممکن مطالعه تا تعادل بین رفاه کارکنان و منافع تجاری شرکت حاصل شود.

وی گام نخست برای کاهش هزینه‌های پتروناس را کاهش هزینه‌های نیروی انسانی اعلام کرد.

منبع : ایرنا

ارسال نظر: