عطوان: معارضان سوری هیچ اختیاری از خود ندارند

کدخبر: 2007047

موعد برگزاری مذاکرات ژنو سویس در حال نزدیک شدن است و این در حالی است که معارضان سوری، در آشفتگی و بی نظمی و اختلاف به سر می‌برند و تصمیمات اصلی بین قدرت‌های دیگر گرفته می‌شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت : نشست معارضان و دولت سوریه در ژنو سوئیس روز جمعه پیش رو قرار است تا آغاز شود، تا بدین لحظه کماکان رایزنی‌ها برای ترکیب هیأت معارضان ادامه دارد.

عبدالباری عطوان در یادداشتی در روزنامه الکترونیکی رأی الیوم به جزئیات و جوانب بیشتری از این ماجرا اشاره می‌کند.

عطوان می‌نویسد: تا اواخر شام سه شنبه منتظر ماندیم تا لیست و کیفیت حضور معارضان سوریه در نشست ژنو سوئیس و مخالفان و موافقان آن را ببینیم، اما دود سفید کماکان از پایتخت عربستان به چشم نمی‌خورد، چرا که هیأت عالی نظارت بر انتخابات که «ریاض الحجاب» ریاست آن را بر عهده دارد در حالتی از شک و تردید قرار دارد و همچنین اختلاف نظراتی نیز در مورد موضع نهایی به چشم می‌خورد.

نشست نمایندگان دولت و معارضان سوریه در چارچوب قطعنامه شورای امنیت، قرار است روز جمعه برگزار شود و اما در سایه اختلافات و تهدیدات تحریم نشست از سوی برخی گروه‌ها و کشور‌ها، دشوار است که هر گونه موفقتی را برای این نشست در نظر بگیریم.

«جان کری» وزیر خارجه امریکا صراحتا «ریاض الحجاب» رئیس هیأت مذاکره کننده سوری را تهدید کرده است که اگر شرکت در نشست را نپذیرند و حاضر نباشند تا اصلاحاتی در لیست شرکت کنندگان بدهند، دیگر حمایت نظامی و سیاسی نخواهند شد.

از سویی، روسیه به عنوان یک کشور قدرتمند، اصرار دارد تا سه گروه از هم پیمانانش در گروه معارضان حضور داشته باشند، «شورای دموکراتیک سوریه» به ریاست «هیثم مناع»، حزب «اتحاد دموکراتیک کرد» به رهبری «صالح مسلم» و «جبهه مردمی برای آزادی و تغییر» به رهبری «قدری جمیل».

«استیفان دی می‌ستورا» نماینده سازمان ملل در سوریه نیز، توپ را به زمین همه طرف‌ها انداخته است و برخی منابع مطلع به رأی الیوم گفته‌اند که به خاطر تهدید ترکیه برای تحریم نشست، مستقیما از «صالح مسلم» دعوت نشده و بلکه از اعضای حزیش این دعوت انجام گرفته است.

***

عبدالباری عطوان پس از این مقدمه، می‌نویسد که با توجه به اوضاع کنونی و شرایطی که دیده می‌شود:

۱- اولا ما سه هیأت جداگانه داریم، یک: دولت سوریه، دو: هیأت معارضان در ریاض و سه: هم پیمانان روسیه

۲- بروز تعدیلاتی در روش و چگونگی کار کنفرانس ژنو حتمی است، مخصوصا بخش مربوط به دوره انتقالی، طبق شرایط کنونی، اوضاع به این سمت می‌رود تا دولت وحدت ملی از نمایندگان دولت و مخالفان تشکیل شود و در راستای اصلاح قانون اساسی و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی اقدام کند، انتخاباتی که بشار اسد و حزب بعث نیز در آن حضور دارند.

۳- تلاش‌هایی در حال صورت گرفتن است تا روند سیاسی حل بحران با شکست مواجه نشود، به طوری که روسیه از اصرارش مبنی بر مشارکت «صالح مسلم» عقب‌نشینی کرده و در مقابل نیز «محمد علوش» (فرمانده جدید گروهک جیش‌الاسلام) از لیست شرکت کنندگان کنار گذاشته شود.

۴- احتمال قریب به یقین این است که آمریکا و روسیه به عنوان دو قدرت بر‌تر، همه تصمیم‌ها را گرفته‌اند و هیأت‌ مذاکره کننده معارضان صرفا باید اطاعت و اجرا کند و تمام صحبت‌هایی که از تصمیم‌های مستقل گفته می‌شود صرفا اوهام و خیال است.

عطوان ادامه می‌دهد: هر شخصی، اختلافات بین معارضان و حالت نا‌امید کننده‌ای که در بین آن‌ها وجود دارد را دنبال کند، متوجه می‌شود که مذاکرات اصلی بین خود معارضان است و نه بین آن‌‌ها با دولت سوریه، طرف‌های اصلی معارضان هنگامی که با یکدیگر کنار نمی‌آیند و نمی‌توانند اعضای خود را مشخص کنند، چگونه خواهند توانست با دولت سوریه مذاکره کرده و به نتیجه‌ای هم برسند؟

ارسال نظر: