رویوران در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

تقویت گروه‌های تروریستی رویکرد مشترک آنکارا و تل‌آویو است

کدخبر: 2007095

یک کار‌شناس مسائل منطقه گفت: رژیم صهیونیستی و ترکیه خواستار چیره کردن گروه‌های تروریستی بر سوریه بودند تا به منافع مشترکشان برسند.

گروه بین‌الملل « نسیم آنلاین » - امروز ۲۹ ژانویه آغاز گفتگوهای صلح سوریه موسوم به نشست ژنو ۳ است. گروه‌های مختلف معارضان در این گفتگو‌ها حضور دارند و این نشست، زیرنظر سازمان ملل متحد (همانند گذشته) برگزار می‌شود. ترکیه پیش از آغاز گفتگو‌ها بنا را بر کارشکنی گذاشت و اعلام کرد که در صورت شرکت کردن کردهای سوری در گفتگو‌ها، در این نشست حضور نخواهد داشت. با توجه به بهبود روابط میان ترکیه و رژیم صهیونیستی، برای بررسی این موضوع با "حسین رویوران" گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

این کار‌شناس مسائل منطقه با اشاره به نوسان رابطه تل‌آویو و آنکارا، گفت: گفتگو بین ترکیه و اسرائیل نشان می‌دهد که "حزب عدالت و توسعه"، به موضوع فلسطین به عنوان یک مساله تاکتیکی، نه راهبردی نگاه می‌کند. آنکارا هر وقت که می‌خواهد علیه اسرائیل و سیاست‌هایش تبلیغ می‌کند و هر وقت که منافعش ایجاب کند، کنار اسرائیلی‌ها می‌ایستد و قرارداد نیز امضا می‌کند. اخیرا یکسری توافق اقتصادی بین ترکیه و رژیم صهیونیستی اتفاق افتاده است.

وی افزود: مساله بعدی در خصوص ترکیه، این است که نگاه مشترکی بین آن‌ها و اسرائیل وجود دارد و آن، حمایت از گروه‌های افراطی و تروریستی مانند داعش، جبهه النصره، احرارالشام و امثال آنان است اما شرایط میدانی سوریه بر خلاف خواست آنان حرکت می‌کند. پس از ورود روسیه به میدان مبارزه با تروریست‌ها، کفه ترازو به نفع دولت سوریه سنگین شده است.

رویوران ادامه داد: از طرف دیگر، شرایط بین‌المللی نیز به طرف خواسته‌های ایران و روسیه متمایل شده. آن‌ها بحث بقا یا عدم بقای اسد را مطرح کردند اما ایران از حق انحصاری مردم سوریه برای تعیین سرنوشت خود صحبت می‌کند.

کار‌شناس مسائل خاورمیانه درباره گفتگوهای صلح سوریه گفت: نشست ژنو ۳ با توجه به مسیر مورد توجه ایران و روسیه برگزار می‌شود. آن‌ها قصد داشتند تیم معارضان را به تنهایی بچینند اما ایران و روسیه با این اقدام مخالفت کردند. "استفان دی میستورا" فرستاده سازمان ملل به سوریه نیز با برنامه ترکیه مخالفت کرد.

وی اضافه کرد: نشست امروز، با شرکت لیست معارضان عربستان سعودی، مصر و مسکو خواهد بود. این تحولات نشان می‌دهد که ترکیه و اسرائیل گام به گام در پرونده سوریه شکست می‌خورند و روند تحولات به ضرر آنان و به نفع مردم در حال حرکت است. این مسائل، بر خلاف نظر آنان است که می‌خواستند با چیره کردن گروه‌های تندرو بر مردم، برنامه‌های بعدی خود را پیش ببرند.

رویوران در پایان خاطرنشان کرد: هم اسرائیل هم ترکیه از بازندگان میدان عمل در سوریه هستند. کارشکنی‌هایی که در جریان گروه‌های معارض از سوی ترکیه صورت می‌گیرد، در مسیر همین نگاه مشترک میان تل‌آویو و آنکارا است.

ارسال نظر: