یک منبع آگاه به «نسیم آنلاین» خبر داد:

موسس کمپین "اخراج دیپلمات ایرانی"، افسر اطلاعاتی سعودی است

کدخبر: 2007101

یک منبع آگاه گفته که تلاش رایزن فرهنگی ایران در الجزایر برای بهبود روابط دو کشور و فعالیت رسانه‌ای وی علیه عربستان، دلیل به راه افتادن "کمپین مردمی برای اخراج دیپلمات ایرانی" توسط افسر اطلاعاتی وابسته به سعودی است.

گروه بین‌الملل « نسیم آنلاین » - دوشنبه هفته جاری، پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه تلویزیونی "العربیه" با درج یک خبر، از راه‌اندازی کمپین مردمی برای اخراج "امیر موسوی" رایزن فرهنگی ایران درالجزایر و کار‌شناس مسائل منطقه خبر دادند. موسس این کمپین، "انورمالک" است که شبکه العربیه وی را نویسنده و فعال حقوق بشر الجزایری ساکن فرانسه معرفی می‌کند. در حالیکه یک منبع آگاه در الجزایر، اطلاعاتی دراختیار « نسیم آنلاین » قرار داده که از سابقه وی در ارتش الجزایر، روابط پشت پرده مالک با قطر و عربستان و سابقه وی در همکاری با گروه‌های تروریستی خبرمی‌دهد. انور مالک، امیر موسوی را به اقدام علیه امنیت ملی الجزایر و نشر تفکر شیعه در این کشور متهم کرده است.

این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، درباره علت به راه افتادن این کمپین گفت: هفته فرهنگی ایران درالجزایر چند ماه پیش در "قسنطینة" با موفقیت برگزار و باعث بهم خوردن نقشه‌های جریان وهابی علیه جمهوری اسلامی شد. حدود ۵۰ هنرمند ایرانی درعرصه‌های مختلف در این مراسم شرکت کردند که فضای مثبتی برای روابط میان دو کشور شد. حتی یکی از نویسندگان در روزنامه الشروق که بزرگ‌ترین و پرتیراژ‌ترین روزنامه الجزایر است، درگزارشی نوشت که ما به طور کامل مراسم ایرانی‌ها را رصد کردیم اما حتی یک کلمه درخصوص تشیع به دست نیاوردیم. ایرانی‌ها با فرهنگ و تمدن چندهزارساله‌شان به الجزایر آمده بودند.

وی افزود: این مراسم در کنار سفر مقامات ارشد ایرانی به الجزایر، تاثیر زیادی بر بهتر شدن روابط میان دوکشور داشت. سفر عبدالمالک سلال نخست‌وزیر الجزایر به ایران و دیدار وی با رهبر معظم انقلاب نیز بازتاب زیادی در رسانه‌های عربی پید اکرد. بهتر شدن روابط ایران و الجزایر موضوعی نیست که خوشایند عربستان سعودی باشد. از طرف دیگر، عادل الجبیر سفری به الجزایر داشت که رئیس‌جمهوری وی رابه حضور نپذیرفت. همه این مسائل دست به دست هم داد و نوک پیکان سعودی به طرف امیرموسوی دیپلمات و رایزن فرهنگی ایران درالجزایر نشانه رفته شد.

این منبع الجزایری ادامه داد: روابط ایران الجزایر درحالی رو به بهترشدن می‌رود که روابط این کشور با عربستان بسیار بهم ریخته است. یکی از دلایل آن، بازی سعودی‌ها با قیمت نفت است که الجزایر را با مشکلات بسیار زیاد اقتصادی روبرو کرده. علاوه بر این، دولت الجزایر روابط خود را همچنان با دولت قانونی سوریه حفظ کرده و سفارت دو کشور فعال است. همین مسائل به علاوه بهبود روابط ایران با الجزایر، باعث بهم خوردن روابط این کشور با عربستان شده است.

انور مالک کیست؟

اطلاعات رسیده به خبرنگار « نسیم آنلاین » حاکی از آن است که "کمپین اخراج دیپلمات ایرانی" که توسط رسانه‌های عربی تبلیغ می‌شود، توسط انور مالک افسر سابق اطلاعات ارتش الجزایر راه‌اندازی شده که درجریان وقایع سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۱ که درالجزایر به عنوان دهه سیاه شناخته می‌شود، باتروریست‌ها همکاری کرده است. این افسر اطلاعاتی که در حال حاضر در پوشش روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر! فعالیت می‌کند، پس از پایان دهه سیاه به زندان افتاد. وی مدتی بعد فرار کرد و به فرانسه پناهنده شد.

بر اساس این اطلاعات،‌ بر خلاف آنچه رسانه‌های عربی از مالک یاد می‌کنند، مطالب وی طرفدار زیادی درجهان عرب ندارد. وی چندسال قبل کتابی نوشت که درآن ایران رابه حمایت از تروریسم در الجزایر متهم می‌کرد و درفرانسه چاپ شد. درنمایشگاه کتاب فرانسه که امسال برگزارشد، تنها ۳۰ نسخه ازآن به فروش رفت. اما وی حمایت قطر وعربستان را با خود دارد و با پشتیبانی همین کشور‌ها، توانست به کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در موضوع سوریه راه پیداکند؛ در حالی که ارتباط تنگاتنگی با گروه‌های شورشی و تروریستی که با دولت سوریه می‌جنگند دارد.

این منبع آگاه در پایان خاطرنشان کرد: دلیل انتخاب امیر موسوی به عنوان اهرم فشار بر ایران، فعالیت رسانه‌ای وی به عنوان کار‌شناس مسائل خاورمیانه طی ۱۱ سال گذشته و حضور وی در رسانه‌های دنیای عرب است. وی دراین مدت ضد وهابیت و تفکر تکفیری‌ فعالیت کرده و جبهه مقابل می‌کوشد وی را تحت فشار قرار دهد. در حالی رایزن فرهنگی ایران را به فرا‌تر رفتن از حدود ماموریت دیپلماتیک خود در الجزایر متهم می‌کنند که سابقه وی در این کشور برای دولت الجزیره کاملا شفاف است.

ارسال نظر: