مرکز تروریست پروری عربستان کجاست؟

کدخبر: 2011975

فارین پالیسی نوشت: مرکزی به مدیریت محمد بن نایف، ولیعهد عربستان، علی الظاهر مسئولیت بازپروری و اصلاح تروریست‌ها را در این کشور برعهده دارد اما آمار و شواهد نشان می‌دهد تعلیم دیدگان این مرکز اقدامات افراطی علی الخصوص علیه شیعیان رقم می‌زنند.

گروه بین الملل «نسیم آنلاین» - فارین پالیسی در یادداشتی در خصوص تشدید افراط گرایی در جامعه سعودی و با حمایت دولت سعودی چنین می‌نویسد:

دوم ژانویه عربستان سعودی، ۴۷ نفر را به صورت دسته جمعی به اتهام تروریستی اعدام کرد که در میان آن‌ها روحانی مهم شیعی شیخ نمر النمر نیز قرار داشت. اعدام او تنش‌های منطقه‌ای را به شدت افزایش داد و باعث تنزل روابط دیپلماتیک ایران و عربستان شد.

در خلال این اعدام‌ها و اقدامات ضد تروریستی عربستان سعود این سوال مطرح می‌شود که آل سعود خود چگونه بین مخالف و تروریسم خط و مرز قائل می‌شود؟ پاسخ کوتاه این است که آن‌ها مرزی را نمی‌شناسند. فعالان و مخالفین مسالمت جوی و طرفداران حقوق بشر، همه در معرض متهم شدن به نام تروریسم توسط ریاض هستند.

در ۲ دسامبر ۲۰۱۵ سعودی‌ها آزادی محمد البجادی، فعال حقوق بشر را جشن گرفتند، کسی که در سال ۲۰۱۱ به اتهاماتی که در بین آن‌ها اتهام فعالیت در سازمان‌های غیرقانونی نیز وجود داشت محکوم و زندانی شده بود. اما بر اساس منابع آگاه آزادی وی چندان مستقیم و بی‌واسطه نبوده است. حامی حقوق بشر عربستان سعودی اظهار داشت که وی در مرکز اصلاح و بازپروری محمد بن نایف، مشاوره دریافت می‌کرده است. مرکزی که محل اصلاح و بازپروری تروریست‌ها بوده است.

این مرکز که در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد، محمد بن نایف ولیعهد و وزیر کشور نقش اساسی مدیریت این مرکز را بر عهده دارد و زندانیان سابق را میزبانی می‌کند. تخصص این مرکز، بازپروری و اصلاح آن دسته از اتباع سعودی است که پیش از این به القاعده پیوسته‌اند. بسیاری از آن‌ها که عمدتا در افغانستان و پاکستان حضور داشتند، پس از بازگشت از زندان گوانتانامو یا در جریان عملیات‌های ضد تروریستی بریتانیا بازداشت و روانه این مرکز شده‌اند. این مرکز تحت رهبری وزیر کشور مشاوره‌های ایدئولوژیکی به آن‌ها داده شده و تعلیمات می‌بینند و همچنین به زندانیان مشاوره‌های روان‌شناسی و آموزش‌های حرفه‌ای برای بازگشت به جامعه سعودی می‌دهد.

این مرکز اما، در زمینه ممانعت از زندانیان برای الحاق دوباره به گروه‌های تروریستی بعد از آزادی از زندان، چندان موفق نبوده است. زمانی که داعش ادعا کرد که حمله انتحاری به یک مسجد اسماعیلی در جنوب شهر سعودی نجران که در طی آن دو نفر کشته و ۲۵ نفر زخمی شدند؛ از اعضای این گروه بودند، عامل این حمله کسی بود که از این مرکز بازپروی تعلیم دیده و سپس آزاد شده بود.

در سپتامبر ۲۰۱۴ پلیس سعودی ۸۸ نفر از عاملان القاعده را بازداشت کرد که بر طبق گزارش ۵۹ نفر از آنان از این رژیم اصلاحاتی خارج شده بودند. چند ماه بعد ۴۷ نفر از ۷۷ نفری که به اتهام حمله به یک مسجد شیعی بازداشت شده و از عوامل گروه تروریستی داعش بودند؛ از زندان سابق این مرکز بودند. بر اساس اظهارات اعضای شورای عربستان سعودی، این آمار اعلام شده توسط دولت شرم آور است.

محمد البجادی نیز یک عضو مشکوک در این مرکز بوده است. قبل از سال ۲۰۱۳ و دستور دادگاه مبنی بر پلمپ انجمن حقوی مدنی و سیاسی عربستان، اعضای این نهاد از اصول القاعده و تعصبات گروه تروریستی داعش حمایت می‌کردند.

مخلف الشمری، فعال حقوق بشر دیگری بود که به اتهام «رنجش خاطر دیگران» از طریق نوشته‌هایش به ۵ سال زندان محکوم شده بود. ااشمری سنی کمپینی را علیه خاتمه دادن به تبعیضات علیه شیعیان تشکیل داد و در سال ۲۰۱۴ توسط دادگاه‌های مختلفی به به اتهام تشویش اذهان عمومی، محکوم شد.

وی در سال ۲۰۱۲ به دلیل اینکه پسرش به وی تیراندازی کرده بود؛ حدود ۴۵ روز در بیمارستان بستری شد. پسرش، عادل که دو سال در این مرکز بازپروری زندانی شد، پس از آن بر اساس اظهارات پدرش حتی افراطی‌تر از سابق شده بود.

در حالی که فعالین حقوق سعودی به صورت مکرر از سفر به کشورهای دیگر به ویژه بعد از آزادی از زندان؛ منع می‌شدند. عادل هیچ مشکلی برای سفر به کشورهای فیلیپین و عراق نداشت، جایی که وی به شورشیان پیوست.

و اکنون نیز بن نایف، مقام سعودی مورد علاقه آمریکایی‌ها دسترسی‌های ویژه‌ای به کاخ سفید و دیگر شعبه‌های دولتی آمریکا دارد، در واقع مشکل است که عربستان سعودی را در حال حرکت به سمت میانه روی تجسم کرد. و در آخر تلاش‌های ضد تروریسمی آمریکایی در منطقه با خطر کاهش اثرگذاری مواجه خواهد بود تا زمانی که عربستان سعودی به قدرتمند‌تر کردن تهدیدات میانه روی و مدافعان حقوق بیشتر از متوقف کردن آن‌ها اهمیت قائل شود.

ارسال نظر: