تحلیل پایگاه آمریکایی از فروش تسلیحات آمریکایی؛

کشورهای عربی خلیج فارس مجهز به سلاح و آماده نبردند

کدخبر: 2014970

یک پایگاه تحلیلی آمریکایی با اشاره به فروش سرسام آور تسلیحات آمریکایی و انگلیسی به عربستان و کشورهای عربی نوشت: افزایش نظامی‌گری کشورهای خلیج فارس خطری بزرگ است.

گروه بین الملل « نسیم آنلاین » - پایگاه تحلیلی وکتیو (Vocative) در یادداشتی در خصوص افزایش بی رویه فروش تسلیحات و ادوات نظامی به کشورهای عربی چنین می نویسد:

بر اساس آمار جدید منتشر شده توسط موسسه تحقیقاتی استکهلم، واردات سلاح توسط اعضای شورای همکاری خلیج فارس، یک بلوک از کشورهای خلیج فارس، در طول 5 سال افزایش چشمگیری داشته است. عربستان سعودی بین سال های 2011 تا 2015 به اندازه 10 میلیارد دلار موشک های جدید، جنگنده ها و انواعی از سلاح های سنگین را ذخیره کرده است، این یعنی 275 درصد بیشتر از 5 سال قبل از 2011 و این یعنی عربستان سعودی تبدیل به دومین کشور بزرگ وارد کننده سلاح های نظامی بعد از هند شد.

امارات متحده عربی نیز با واردات 6.5 میلیارد دلار سلاح های خارجی در ردیف چهارمین کشور بزرگ وارد کننده سلاح بعد از کشور چین با 6.6 میلیارد دلار واردات تسلیحات و ادوات جنگی. در طول همان مدت 5 سال، قطر، کویت و عمان واردات ادوات جنگی خود را به ترتیب، 279 درصد، 232 درصد و 194 درصد افزایش داده اند و بحرین تنها کشور خلیجی است که واردات تسلیحاتی اش سیر نزولی 44 درصدی به 115 میلیون دلار بین سال های 2011 تا 2015 را داشته است. کشور آمریکا ممنوعیت فروش سلاح به این کشور جزیره ای بعد از سرکوب معترضانش در طول اعتراضات بهار عربی در سال 2011 را اعمال کرده بود. این ممنوعیت در ماه ژوئن برداشته شد.

با این وجود، بیش از 20 میلیارد دلار تجهیزات نظامی خارجی از سال 2011 به سمت کشورهای خلیجی سرازیر شده است. با تشکر از ده ها معامله جدید با پیمانکاران دفاعی در آمریکا و اروپا، تصور می رود که این امپراطوری های نفتی در سال های پیش رو به اندازه زیادی بمب، هلیکوپتر، جنگنده به ارزش میلیاردها دلار، دریافت کنند.

خرید ادوات جنگی با ثروت های بادآورده در خلال رشد فزاینده جنگ های نیابتی عربستان سعودی با رقیب مسلم خود، ایران، شکل گرفت. این مسئله همچنین تمایل کشورهای عربی به تقویت عضلات نظامی خود در منطقه ای لبریز از جنگ، خشونت های فرقه ای و سواستفاده های انسانی را نشان میدهد. تئودور کاراسیک، مشاور ارشد آنالیز کشورهای خلیج فارس شرکت مشاوره ژئوپلتیکی در دوبی، می گوید: " بخشی از دلیل افزایش واردات تسلیحاتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، به خاطر مدرنیزه شدن نیروهای نظامی آن هاست و همچنین این اقدامات نشان از این است که آن ها پیش بینی می کنند که شرایط منطقه ای بدتر شود."

در حال حاضر خاورمیانه بیش از هر زمان دیگری که ذهن یاری می کند در چالش فرو رفته است. فرای ترس از نفوذ ایرانی ها، عربستان سعودی و دیگر متحدان خلیجی اش نگرانی های شدیدی از وجود داعش و هرج و مرج های جنگ داخلی در سوریه دارند. در مواجهه با بی ثباتی های رو به افزایش، آن ها رویه متفاوت تری از سال ها به رخ کشیدن ثروت های مالی و دیپلماسی اتخاذ کرده اند: شتاب در خرید سلاح های کشتار جمعی.

مجهز شدن به این سلاح ها، این کشورهای نفت خیز را بر آن داشت تا تسلیحات خود را مورد آزمایش قرار دهند، بنابراین در اوایل ماه مارس سال گذشته، سعودی ها یک ائتلاف تهاجمی از نظامیان عرب علیه حوثی ها تشکیل دادند و به مواضع آن ها حمله کردند. بحران انسانی از همان زمان در این کشور رو به وخامت گذاشت.

همچنان که جنگ در یمن ادامه داشت، برخی از اعضای ائتلاف عرب چشم به چالش های دیگر منطقه داشتند. اوایل ماه فوریه عربستان سعودی به همراه امارات متحده عربی مشارکت خود را در حملات هوایی آمریکا علیه داعش را افزایش دادند. این دو کشور به همراه قطر حتی پیشنهاد کردند که نیروهای زمینی به سوریه اعزام کنند. و سپس سعودی ها در یک نمایش جداگانه از قدرت نظامی، یک نیروی نظامی عظیمی را که متشکل از نیروهای زرهی از 20 کشور، شامل همه پنج کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس یعنی کویت، امارات، عمان، بحرین و قطر را به منطقه اعزام کرد. اقدامی که منتقدان کشورهای عربی را برآن داشت تا این اقدامات را به دلیل تشدید خشونت های فرقه ای در منطقه محکوم کنند.

ویلیام هارتونگ، مشاور ارشد یک گروه دیده بان امنیتی در این خصوص اظهار کرد: " به گمان من افزایش نظامی گری کشورهای خلیج فارس یک خطر عظیم است. دولت اوباما و دولت بریتانیا بر این باور هستند که افزایش فروش تسلیحات به ویژه به عربستان سعودی باعث ثبات منطقه و مقابله با نفوذ ایران می شود. اما هیچ شواهدی دال بر چنین نتایجی وجود ندارد."

واقعیت این است که مسلح شدن تا بن دندان کشورهای بلوک عرب، نگرانی برخی قانون گذاران درآمریکا و اروپا را برانگیخته است. دموکرات های مجلس سنا در آمریکا تلاش کردند و البته در این تلاش ناکام ماندند تا جلوی فروش سلاح های جدید به عربستان را بگیرند، چرا که بر اساس اظهارات گروه های حقوق بشر، در بمباران های یمن به شکل ناعادلانه ای، شهروندان هدف قرار گرفته می شوند.

حتی رهبر مخالفان در مجلس بریتانیا به صورت آشکار با دیویدکامرون، نخست وزیر این کشور به دلیل ادامه حمایت هایش از جنگ یمن، درگیر شد و روز سه شنبه، قانون گذاران اتحادیه اروپا، پا را فراتر نهاده و درخواست تحریم فروش سلاح به عربستان سعودی کردند و دلیل آن ها هم این بود: قطعنامه الزام آور نیست.

ارسال نظر: