نابسامانی شدید در وزارت نفت دومین تولیدکننده بزرگ اوپک

کدخبر: 2020888

دومین تولیدکننده بزرگ نفتی در سازمان اوپک با مشکلات جدی در وزارت نفت مواجه شده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »؛ اویل پرایس در گزارشی به قلم "چارلز کندی" نوشت: عراق را می‌توان کشوری با سریعترین رشد تولیدات نفتی در سال 2015 دانست؛ اما جنگ با تروریست‌های داعش، نزاع با کُردهای عراق بر سر سهم صادرات نفتی، گسترده شدن فساد در میان مقامات دولتی و تحت فشار بودن "حیدر عبادی،" نخست وزیر عراق برای تغییر کابینه مانع از بهره‌مندی کامل این کشور از درآمدهای نفتی شده است.

اعلام استعفای "عبدالمهدی،" وزیر نفت عراق، و واگذاری مسئولیت‌ها به "فیاض نعمه،" معاون اول وی، به مشکلات این کشور در حوزه نفتی دامن زد. "عبدالمهدی" تمام دیدارهای رسمی خود را با مشتریان خارجی لغو کرده و دیگر در هیچ جلسه هیات دولت عراق نیز شرکت نمی‌کند. وی فقط در مواردی که الزاما به امضای وزیر نفت نیاز باشد، بر سر کار خود حاضر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران نوشت: در این میان، "مقتدی صدر،" رهبر شیعیان عراق، از عبادی خواست در مدت معلومی با تغییر اعضای کابینه، هیات دولت جدید را معرفی کند. درحالیکه بهای جهانی نفت کاهش یافته است و عراق بیش از هر زمان دیگری به صادرات نفتی خود متکی شده است، استعفای "عبدالمهدی" اوضاع را پیچیده‌تر کرده است. عراق به دلیل جنگ با گروه‌های تروریستی نیازمند بودجه قابل توجهی است و اگر نتواند بخش صادرات نفتی را فعال و پویا نگه دارد به زودی با کسری بودجه‌ای شدید مواجه خواهد شد. در شرایطی که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان، وزیر نفت خود را از دست داده است، سرمایه‌گذاران برای مشارکت در پروژه‌های نفت و گاز این کشور دچار تردید شده‌اند.

عراق در ماه مارس (اسفند) نتوانست تولیدات نفتی خود را حتی یک بشکه هم افزایش دهد. حجم استخراج نفت از میادین جنوبی عراق در 23 روز نخست از ماه مارس روزانه 3.35 میلیون بشکه نفت اعلام شد، حال آنکه رکورد تولیدات این بخش روزانه 3.37 میلیون بشکه نفت است.

بخش اصلی چاه‌های نفتی عراق در مناطق شیعه‌نشین این کشور متمرکز شده است و به همین دلیل رهبران شیعی در عراق از دولت می‌خواهند به ساکنان شیعه اجازه دهند بهره بیشتری از درآمدهای نفتی ببرند.

ارسال نظر: