جزئیات واگذاری جزایر مصر به عربستان

کدخبر: 2022286

دولت مصر اعلام کرد، بعد از ترسم مرزهای بین دو کشور عربستان سعودی و مصر دو جزیره "صنافیر" و "تیران" به عربستان سعودی بازگردانده می‌شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: شامگاه دیروز دولت مصر رسما از امضای توافقنامه مرزی آبی بین دو کشور مصر و عربستان سعودی خبرداد، به موجب این توافقنامه دو جزیره صنافیر و تیران به داخل آب های منطقه ای عربستان سعودی بازگردانده خواهند شد.

دولت مصر در این باره با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: دو جزیره صنافیر و تیران واقع در دریای سرخ، از این پس جزو حریم مرزی و آبی پادشاهی عربستان سعودی است و این امر بعد از امضای مقامات دو کشور بر توافقنامه مرزی بین دو کشور مصر و عربستان سعودی حاصل شده است.

این بیانیه می افزاید: شریف اسماعیل نخست وزیر مصر روز جمعه گذشته با طرف سعودی، توافقنامه رسمی تعیین و ترسیم مرزهای آبی بین دو کشور را در حضور ژنرال عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر و ملک سلمان بن عبدالعزیر پادشاه عربستان سعودی در کاخ اتحادیه ریاست جمهوری مصر در شرق قاهره امضا کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: امضای توافقنامه مرزی بین عربستان سعودی و مصر به مثابه یک دستآورد بسیار مهم برای هر دو کشور تلقی می‌شود، و از این دستآورد بزرگ کل منطقه بهره برداری خواهد کرد و هریک به نوبه خود به اندازه سهمی که دارد، از منابع آن سود خواهد برد.

در خصوص کامل کردن این توافق مصری و سعودی که دربرگیرنده انتقادهای بسیاری از طرف گروه های معارض مصری شده، دولت مصر در این رابطه هم توضیح داد: این دستآورد یعنی ترسیم مرزهای بین دو کشور بعد از یک سری فعالیت های طاقت فرسا و طولانی حاصل شده است و بیش از 6 سال در این خصوص مذاکرات ادامه داشته، در این رابطه بیش از 11 دور مذاکرات بین کمیته‌های تعیین مرزهای بین دو کشور مصر و عربستان سعودی برگزار شده است و آخرین دور از این مذاکرات هم طی دسامبر سال 2015 برگزار شد و این امر سرانجام اکنون به ثمر نشسته است.

دولت مصر در رابطه با پیشینه قانونی و سابقه مرتبط با قانون اساسی مصر برای امضای توافقنامه مرزی بین دو کشور اعلام کرده است: کمیته مذکور در توافق مذکور به قانون شماره 27 سال 1990 ریاست جمهوری مصر استناد کرده است، در این قانون آمده است که باید عمق دریایی منطقه ای و منطقه ویژه اقتصادی مصر مورد توجه قرار گیرد، در این باره حتی در 2 ماه مارس سال 1990 اطلاعات لازم به سازمان ملل رسیده است و سازمان ملل از روند تمام مذاکرات انجام شده از سوی دو کشور مطلع شده است.

علاوه بر این طی فرمان پادشاهی عربستان سعودی در سال 2010 دولت عربستان سعودی هم خواستار تعجیل در بحث مذکور بود . علاوه بر این دولت مصر توضیح داد: در ماجرای ترسیم مناطق مرزی از نظر فنی و مهندسی هم به دستور پادشاهی عربستان سعودی و تصمیم ریاست جمهوری مصر توجه شده است، و براین اساس دو جزیره صنافیر و تیران جزو آب های منطقه ای پادشاهی عربستان سعودی قرار گرفته است.

دولت مصر در ادامه اعلام کرده است: اعضای کمیته فنی از هر دو طرف سعودی و مصری از راه و شیوه های عملی و علمی کمک گرفتند، تا درباره مساحت ها و دیگر مسائل مرتبط با این دو جزیره بررسی های لازم صورت گیرد، و مقرر شده است ترسیم مناطق مرزی بین دو کشور باید با دقت فراوانی انجام گیرد.

دولت مصر در خصوص بحث های صورت گرفته در رابطه با تعلق این دو جزیره به خاک مصر، چنین اعلام کرد: ملک عبدالعزیز آل سعود، بنیانگذار عربستان سعودی در ژوئیه سال 1950 از دولت و نظام حاکم بر مصر خواسته بود، حمایت و کنترل اداری دو جزیره مذکور را به دست گیرد و متقابلا دولت و نظام وقت مصر با این خواسته پادشاهی عربستان سعودی موافقت کرد و از آن تاریخ به بعد حمایت از این جزایر برعهده مصر بود.

دولت مصر در این باره توضیح می دهد، امضا و موافقت با این توافقنامه باعث خواهد شد، تا مصر بتواند از این منطقه به عنوان منطقه آزاد اقتصادی در دریای سرخ استفاده کند، و فرصت های سرمایه گذاری بیشماری را برای کشف منابع طبیعی دیگر برای دولت مصر را فراهم می سازد.

همچنین دولت مصر در این رابطه اعلام می دارد، توافقنامه تعیین و ترسیم مرزهای آبی بین مصر و عربستان سعودی قرار است برای تصویب نهایی به مجلس نمایندگان مصر ارجاع داده شود، در مجلس مصر که اکثریت اعضای آن از طرفداران نظام مصری هستند مورد تایید قرار خواهد گرفت، و بعد از تایید از سوی نمایندگان مجلس دیگر مراحل قانونی اجرای این توافقنامه به موجب قوانین مدون در قانون اساسی مصر دنبال خواهند شد.

به موجب قانون اساسی مصر، توافقنامه تعیین و ترسیم مرزهای بین مصر و کشورهای همسایه که توافقنامه اخیر امضا شده بین مصر و عربستان سعودی را هم در بر می گیرد، ابتدا باید به تایید نمایندگان پارلمان مصر برسد، مجلسی که هم اکنون اکثریت نمایندگان حاضر در آن را نمایندگانی از طرفداران نظام تشکیل می دهند، در این پارلمان قرار است تایید یا مناقشه و یا حتی رد آن مورد بررسی قرار گیرد.

بعد از اعلام امضای توافق مربوط به واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر از سوی دولت مصر به دولت پادشاهی عربستان سعودی، موجی از اعتراض ها و انتقادها از دولت و نظام مصری در داخل این کشور به راه افتاده است، در بین این معترضان چهره های معروف و برجسته و شناخته شده ای هم دیده می شوند.

برخی از مسئولان و نمایندگان سابق در پارلمان مصر با تمام توافقنامه های امضا شده از سوی نظام حاکم فعلی مصر با تمام کشورها مخالفت خود را بیان کردند، که در راس این توافقنامه ها همین توافقنامه اخیر امضا شده بین مصر و عربستان سعودی است.

این معارضان و مخالفان مصری با صدور بیانیه ای مشترک که نسخه ای از آن هم به دست خبرگزاری آناتولی در قاهره رسیده، چنین آمده است: ما با تمام توافقنامه های امضا شده از سوی دولت کنونی مصر با تمام کشورها مخالفت خود را بیان می داریم، چرا که از نظر ما این دولت و نظام کنونی فاقد مشروعیت است، برخی از این توافقنامه ها دربرگیرنده تضییع حقوق و چشم پوشی از حق ملت مصر است، از این رو یا آب این مملکت و یا بخشی از خاک آن و اکنون بخشی از آب های منطقه ای مصر را به تاراج می برند، و به دیگران واگذار می کند، نظام کنونی مصر حتی حریم هوایی این کشور را هم واگذار می سازد.

در ادامه این بیانیه آمده است: حتی دیده شده اداره فرودگاه‌های کشور و منابع طبیعی مصر به دیگر کشورها واگذار شده است و دیده شده تخصص‌های قضایی هم به دیگران از سوی دولت مصر واگذار شده و این سلطه کشور را زیر سوال می برد.

در انتهای این بیانیه اعتراضی به دولت مصر را شخصیت های ذیل امضا کرده اند: ثروت نافع (نماینده سابق پارلمان مصر)، وسیف عبد الفتاح (مشاور سابق محمد مرسی رئیس جمهوری مخلوع مصر)، وعبد الرحمن یوسف (نویسنده و روزنامه نگار مصری )، وجمال حشمت (نماینده سابق پارلمان مصر)، وحاتم عزام (نماینده سابق پارلمان مصر)، وعمرو دراج (وزیر سابق مصری )، وطارق الزمر (رئیس حزب البناء والتنمیة)، وأیمن نور (نامزد سابق ریاست جمهوری مصر )، وإیهاب شیحة (رئیس حزب الأصالة)، ویحیى حامد (معاون سابق محمد مرسی رئیس جمهوری مخلوع مصر)، ومحمد محسوب (وزیر سابق مصری).

جزیره تیران در ورودی تنگه تیران واقع شده است، این منطقه خلیج عقبه را از دریای سرخ جدا می سازد، این منطقه 6 کیلومتر از ساحل شرقی سینا فاصله دارد، و مساحت این جزیره 80 کیلومتر مربع است، اما جزیره صنافیر که در واقع در کنار جزیره تیران واقع شده است، از ناحیه شرقی به این جزیره نزدیک است و مساحت آن در حدود 33 کیلومتر مربع است.

ارسال نظر: