زوددویچه فاش کرد:

جاسوسان سیا از "موساک فونسکا" استفاده می‌کرده‌اند

کدخبر: 2022871

یک روزنامه آلمانی نوشت که علاوه بر مقامات جهانی، شماری از جاسوس‌ها هم از خدمات شرکت "موساک فونسکا" برای اقدامات خود استفاده کرده‌اند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: روزنامه آلمانی "زوددویچه" امروز در گزارشی درباره اسناد پاناما و اطلاعاتی که به تازگی درباره سوءاستفاده شماری از مقامات جهان از شرکت‌های برون‌مرزی در راستای پنهان کردن فساد مالی نوشت که ماموران مخفی و افرادی که برای آنها کار می‌کرده‌اند استفاده گسترده‌ای از خدمات شرکت (موساک فونسکا) داشته‌اند و با گشایش شرکت‌هایی بر اقدامات خود سرپوش می‌گذاشتند. در میان این افراد واسطه‌هایی از سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) هم به چشم می‌خورد.

این روزنامه 11.5 میلیون مدرک را از سازمان پاناما به دست آورده بود و اطلاعات به دست آمده را در اختیار بیش از 100 گروه رسانه‌ای قرار داده بود. در این اطلاعات به تخلفات مالی و فرار مالی افراد فراوانی در مناطق مختلف جهان اشاره شده بود. این روزنامه در اطلاعاتی که امروز منتشر کرده اعلام کرده است که کارکنان شرکت موساک فونسکا هم در این رسوایی‌ها نقش داشته‌اند. این روزنامه به فروش محرمانه تسلیحات از جانب مقامات آمریکایی به ایران در دهه 1980 میلادی موسوم به «مک‌فارلین» اشاره کرده است.

بر این اساس، مقامات کنونی و پیشین بلند پایه سرویس‌های امنیتی کشورهای عربستان سعودی، کلمبیا و رواندا در فهرست کارکنان این سازمان قرار دارند. یکی از این افراد شیخ «کمال ادهم» رئیس سرویس اطلاعات پیشین عربستان است که سال 1999 درگذشت. وی در دهه 1970 یکی از کلیدی‌ترین واسطه‌های سازمان سیا در خاورمیانه بود.

بخش زیادی از اسناد منتشر شده به اسامی سران جهانی می‌پردازد که با استفاده از شرکت‌های برون‌مرزی قصد داشته‌اند تا بر اقدامات مالی خود سرپوش بگذارند. افشای این اسناد به کناره‌گیری نخست‌وزیر ایسلند منتهی شد.

ارسال نظر: