۸۰۰ تروریست القاعده در یمن کشته شدند

کدخبر: 2025967

ائتلاف عربستان سعودی مدعی است در حمله به "مکلا"، مرکز استان "حضرموت" در جنوب شرقِ یمن، ۸۰۰ تروریست عضو گروه القاعده کشته شده‌اند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، ائتلاف تحت امر عربستان سعودی روز دوشنبه (6 اردیبهشت) در بیانیه‌ای که واس، خبرگزاری رسمی عربستان آن را منتشر کرد مدعی شد نیروهای طرفدار عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن با حمایت هوایی جنگنده‌های این ائتلاف، شهر مکلا را تصرف کرده‌اند.

این در حالی است که در وهلۀ اول حملات هوایی مرگبارِ عربستان سعودی طی بیش از یکسالِ گذشته به مناطق مسکونی و زیرساخت‌های کشور یمن، زمینه‌ساز گسترش قلمرو گروه تروریستی القاعده در این کشور فقیر عربی و سقوط شهر مکلا شده بود.

پرس تی وی نوشت: در بیانیۀ ائتلاف سعودی آمده است: «این عملیات منجر به کشته شدن 800 عضو گروه القاعده و برخی از سرکردگان آن شد. برخی دیگر نیز فرار کردند.»

در همین حال خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع نظامی که نامش فاش نشده است، نوشت: «ما بدون مواجه شدن با هرگونه مقاومتی از سوی تروریست‌ها که به سمت غرب عقب‌نشینی می‌کردند، وارد شهر مرکزی (مکلا) شدیم.»

براساس اعلام منابع نظامی نزدیک به هادی، در عملیات مکلا از خودروهای نظامی امارات متحدۀ عربی، یکی از اصلی‌ترین اعضای ائتلاف عربستان سعودی استفاده شد و نیروهای زمینی اماراتی وارد شهر مکلا شدند.

عربستان سعودی از تاریخ 6 فروردین ماه سال 1394 حملات هوایی خود را با هدف بازگرداندن قدرت به هادی و تضعیف جنبش مردمی انصاراللهِ به خاک یمن آغاز کرد.

به گفتۀ منابع داخلی یمن، در این حملات مرگبار که عمدتاً مناطق غیرنظامی را هدف می‌گیرد، بیش از 9 هزار و 500 نفر کشته شده‌اند.

عربستان در این حملات از تسلیحات ممنوعه از جمله بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده است و تلفات سنگین این حملات منجر به انتقاد شدید سازما‌ن‌های حقوق بشریِ بین‌المللی شده است.

اما عربستان سعودی با وجود بمباران روزانۀ یمن و دریافت کمک و تسلیحات از امریکا و انگلیس در دستیابی به اهداف خود ناکام مانده است.

براساس گزارش تحلیلی رویترز، یکی از اهداف کمپین عربستان در تجاوز به یمن، تامین امنیت مرزهای سعودی عنوان شده بود، اما این تجاوز موجب ناامن‌تر شدن مرزهای ریاض شده است.

برخی منابع دیپلماتیک ائتلاف سعودی گفته‌اند در حملات نیروهای یمنی به سربازان و نیروهای گارد مرزی عربستان، دست‌کم 400 تن از سعودی‌ها کشته شده‌اند.

این آمار در حالی منتشر شده که ائتلاف تحت رهبری سعودی اعلام کرده است تا زمان پایان عملیات نظامی در یمن، شمار تلفات سعودی‌ها را در این جنگ اعلام نخواهد کرد.

در همین حال بی تجربگی مزدوران سعودی در تجاوز به یمن بارها کار دست آن ها داده است؛ در یک نمونه که در ماه سپتامبر در استان مارب یمن روی داد، حدود 150 مزدور سعودی که در یک منطقه گردهم آمده بودند، هدف حمله موشکی مبارزان انصارالله و نیروهای یمنی قرار گرفتند و کشته شدند.

ارسال نظر: