برگزاری مراسم تحلیف رئیس حکومت تایوان

کدخبر: 2033788

مراسم تحلیف "تسای اینگ ون" اولین زنی که رهبری حکومت در تایوان را در اختیار گرفته است، ‌امروز جمعه در این جزیره برگزار شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، وی از ماه ژانویه (اواخر دی ماه سال گذشته) پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری قدرت را در این جزیره در اختیار گرفت که پیشتر در اختیار حزب «کومینتانگ» و رهبر آن «ما اینگ جئو» بود.

این مراسم در شرایطی برگزار می شود که چین این زن را متهم کرده که از اعضای حزب دمکراتیک ترقیخواه است و دیدگاههای استقلال طلبانه دارد.

چین می گوید بخش هایی از اساسنامه این حزب از استقلال و منفک شدن تایوان از چین حمایت کرده است. این حزب روابط نزدیکی نیز با امریکا دارد و چین نگران است که به قدرت رسیدن آن در تایوان تمامی تلاش های چین را برای نزدیک شدن به وحدت با تایوان بی نتیجه و خنثی کند.

با این وصف از مدتی قبل چین به وی هشدار داده بود که حق ندارد در مسیر استقلال تایوان حرکت کند و باید متوجه باشد که حیات اقتصادی این جزیره به چین گره خورده است.

وزارت امور خارجه تایوان اعلام کرده که در مراسم امروز در تایپه مرکز این جزیره بیش از 700 نفر از رئیسان دولت ها و دیپلمات ها و نمایندگان 59 کشور شرکت کرده اند.

«الینور وانگ» سخنگوی این وزارتخانه در مصاحبه مطبوعاتی خود گفت که روسا و دیپلمات های 22 کشور که با تایوان رابطه دیپلماتیک دارند در این مراسم حضور یافته اند و بقیه، مقام های کشورهایی هستند که چنین روابط دیپلماتیکی با این جزیره ندارند.

وی تصریح کرد که شمار مسئولان کشورهای دیگر که در این مراسم شرکت کرده اند از تمامی مراسم قبلی مرتبط با تحلیف ریاست حکومت در تایوان بیشتر بوده است.

روزنامه «مردم» ارگان حزب حاکم چین امروز به شکل بی سابقه ای از واژه رئیس جمهوری برای «تسای» استفاده کرد و نوشت که برگزاری این مراسم و تحلیف «تسای اینگ ون» رئیس جمهوری تایوان و «چن چین جن» معاون وی گشاینده صفحه نوینی در روابط دو سوی تنگه تایوان خواهد بود.

این اولین بار است که روزنامه ارگانی حزب حاکم و یک رسانه چینی مستقیما از واژه رئیس جمهوری برای رهبر تایوان استفاده می کند. چین اصولا رئیسان جمهوری تایوان را رئیس حکومت می نامد.

چین پیشتر از خانم «تسای» خواسته بود که به اصل یک چین پایبندی نشان داده و توافقاتی را که چین و تایوان در باره تفسیر این اصل در سال 1992 میلادی داشته اند محترم شمرده و در مسیر استقلال حرکت نکند.

«چن شویی بیان» رئیس اسبق حکومت تایوان از این حزب دیدگاه های استقلال طلبانه اش را به طور شفاف بیان می کرد اما روزنامه «مردم» نوشته که خانم «تسای» با دقت بیشتری با این موضوع برخورد کرده و موضع نرمتری داشته است.

نشریه در عین حال هشدار داده است که برخی هنوز در تلاشند مسئله استقلال تایوان را به پیش ببرند اما بدانند که این به شکست خواهد انجامید و چین هرگز امکان استقلال به تایوان نخواهد داد.

«تسای اینگ ون» پیشتر در سخنان خود اعلام کرده بود که برای وحدت، صلح و ثبات دو سوی تنگه تلاش می کند و به دنبال عوض کردن وضعیت موجود نیست اما او هیچگاه به اصل «چین واحد» سخنی به میان نیاورده است.

چین منطقه تایوان را که در سال 1949 میلادی در پایان یک جنگ داخلی از این کشور جدا شد، بخشی از خاک خود می داند و استفاده از اقدام نظامی در صورت اعلام استقلال از سوی این منطقه را منتفی ندانسته است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: