انتقاد فارین پالیسی از گزارش "ریاکارانه" حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا؛

گزارش‌های نهادهای آمریکایی برای خود واشنگتن هم اعتباری ندارد

کدخبر: 2034026

فارین پالیسی با توجه به گزارش حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا نوشت: جای شک نیست که نویسندگان گزارش‌های وزارت خارجه آمریکا پیش از نوشتن گزارش‌های انتقادی، رابطه کشورها را با واشنگتن در نظر می‌گیرند.

گروه بین الملل « نسیم آنلاین » - سید پویا هاشمی حفظ آباد : نشریه آمریکایی "فارین پالیسی" در گزارشی از انتقادات دولت مراکش به گزارش جدید وضعیت حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا به بررسی رویکرد "ریاکارانه" واشنگتن در برررسی وضعیت حقوق بشر کشورها پرداخت و نوشت:

تنش‌ها میان مراکش و واشنگتن بر سر گزارش اخیر وزارت خارجه آمریکا درباره اوضاع حقوق بشر این کشور چیست؟ این که در گزارش جدید این نهاد، صفحات بیشتری به نقض حقوق بشر در مراکش اختصاص داده شده، که به وضوح بیشتر از موارد نقض حقوق بشر در ایران و کوباست.

همچنین، این گزارش به منابعی غیر از نتایج خود وزارت امور خارجه آمریکا استناد کرده است و جای تعجب نیست که موجب خشم مراکش شده است.

بر اساس اعلامیه عفو بین الملل، هشت فعال مدنی به خاطر "ادعای دروغین شکنجه" بازداشت شده‌اند و "وفا چاراف" هم به خاطر "گزارش‌های غلط درباره دزدیده شدن و شکنجه از سوی افراد ناشناس" به زندان افتاده است، و در گزارش به منابع این اسناد هیچ اشاره‌ای نشده است.

در واکنش به این گزارش، دولت مراکش هم در بیانیه‌ای این ادعاها را رد کرد و آن را "ظالمانه، مغرضانه و آشفته" خواند. مراکشی‌ها اصرار دارند که می‌توانند نشان دهند این ادعاها درست نیست. همچنین در اقدامی عجیب، با توجه به رابطه نزدیک واشنگتن و رباط، وزرای کشور و خارجه مراکش سفیر آمریکا را برای اعلام اعتراضان به این گزارش فرا خواندند.

به طور کلی، کشورهایی که قوانین حقوق بشر را بیشتر نقض می‌کنند به کزارش های وزارت خارجه توجهی ندارند. این کشورها به کار خودشان ادامه می‌دهند. مراکش مدعی شده است که این اتهامات در برابر جنایاتی که سایر کشورها مانند سوریه انجام داده‌اند، هیچ است.

از سوی دیگر، وزارت خارجه آمریکا، همه کشورها رو با یک رویکرد بررسی می‌کند، و همه آن‌ها را با استانداردهای غربی و به طور خاص، آمریکایی، ارزیابی می‌کند.

البته تنها کشورهای نقض کننده حقوق بشر نیستند که به گزارش حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا توجهی ندارند، خود وزارت خارجه هم توجهی به این گزارش‌ها ندارند و اگر دولت آمریکا توجهی به این گزارش‌ها می‌داشت، بدون دریافت تضمین برای بهبود حقوق بشر به بهبود رابطه با کوبا دست نمی‌زد.

بنابراین جای تعجب نیست که رباط بر این باور است که واشنگتن سرسری از کنار حقایق می‌گذرد و ریاکارانه برخورد می‌کند. جای شک نیست که نویسندگان گزارش‌های وزارت خارجه آمریکا پیش از نوشتن گزارش‌های انتقادی، رابطه کشورها را با واشنگتن در نظر می‌گیرند.

از سوی دیگر، شاید نباید زیاد تعجب برانگیز باشد که کشورهای دوست هم از سوی دولت اوباما مورد انتقاد قرار می‌گیرند چرا که این شیوه از سال 2009 در دستور کار بوده است. از سوی دیگر، تلاش برای برقراری رابطه با کشورهای رقیب هم سیاست اوباما بوده است. هر دوسوی این سیاست، یعنی "دشمن سازی دوستان و و ناز دشمنان را کشیدن" حداقل تا هشت ماه دیگر که پایان ریاست جمهوری اوباماست، ادامه خواهد یافت.

ارسال نظر: