روزنامه "ایندیندنت" خبر داد:

رای‌گیری سنای آمریکا درباره محدودیت خرید سلاح

کدخبر: 2041081

سناتورهای آمریکایی سرانجام به دنبال یکی از مرگبارترین حوادث تیراندازی‌های جمعی در تاریخ آمریکا، فردا (دوشنبه) درباره چهار اصلاحیه مربوط به کنترل سلاح رای‌گیری خواهند کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، روزنامه انگلیسی "ایندیندنت" نوشت: دمکرات ها در نهایت توانستند مجوز رای گیری درباره کنترل سلاح را کسب کنند.

پس از فیلی باستری 15 ساعته در این هفته در اعتراض به خودداری جمهوری خواهان از اجرای تدابیر بیشتری در کنترل سلاح، سناتورهای آمریکایی روز دوشنبه درباره این موضوع رای گیری خواهند کرد.

«کریس مورفی» سناتور دمکرات از ایالت کنتیکت در پیامی توییتری مقررات سنا درباره نیاز به 60 رای برای تصویب هر اصلاحیه ای را «مضحک» خواند و نوشت: ما باید در روزهای شنبه و یکشنبه برای کسب آرای لازم باید بجنگیم.

فیلی باستر ترفندی است که یک اقلیت قدرتمند در مجلس سنا می تواند در شرایط ضروری با اتکا به آن و انجام سخنرانی طولانی در این مجلس، مانع از اظهار نظر و رای گیری اکثریت درباره موضوعی شود.

بر اساس رویه حاکم بر سنا، سناتورها می توانند تا هر زمانی که بخواهند درباره طرحی اظهار نظر و گفت و گو کنند مگر آن که دست کم 60 سناتور از 100 سناتور در یک رای گیری خواستار اتمام گفت و گو و لزوم رای گیری درباره یک طرح شوند.

تلاش برای تصویب طرح کنترل سلاح یک هفته پس از حمله «عمر متین» 29 ساله به یک باشگاه شبانه همجنس گرایان در شهر اورلاندو واقع در ایالت کالیفرنیای آمریکا انجام شد که به کشته شدن 49 نفر و زخمی شدن 53 نفر منجر شد.

سناتورها درباره چهار اقدام در کنترل تسلیحاتی رای گیری خواهند کرد که شامل منع استفاده از سلاح های تهاجمی است.

در رای گیری روز دوشنبه درباره چهار اصلاحیه رای گیری خواهد شد:

نخست طرح «دایان فاینستاین» سناتور دمکرات ایالت کالیفرنیا که خواهان جلوگیری از خرید سلاح توسط افراد مظنون تروریستی است؛ اقدامی که دولت اختیاراتی در اجرای آن ندارد.

بر اساس گزارش شبکه خبری «ای بی سی نیوز»، دیگری طرح پیشنهادی «جان کورنین» سناتور جمهوری خواه از ایالت تگزاس است که در آن جلوگیری از خرید سلاح به دست افرادی که نام آنها در فهرست پرواز ممنوع است، مطرح شده و این ممنوعیت 72 ساعته خواهد بود تا دولت فرصت کند با استفاده از رویه دادگاه تهدید تروریستی بودن افراد را ثابت کند.

این دو طرح دسامبر 2015 (آذر 94) نیز مطرح شد اما آرای کافی را برای تصویب کسب نکرد.

ایالت کنتیکت که سناتور مورفی نماینده آن است، شاهد وخیمترین تیراندازی جمعی در تاریخ آمریکا در دسامبر سال 2012 بوده است. در این حادثه یک فرد مسلح با حمله به مدرسه ابتدایی «سندی هوک» به 20 کودک و شش نفر از کارکنال بزرگسال آن حمله کرد.

سومین طرح ازآن اوست که پیشنهاد بررسی سوابق افراد هنگام خرید سلاح در مراکز عرضه سلاح را مطرح کرده است.

چهارمین اصلاحیه ای که در روز دوشنبه بررسی خواهد شد، توسط سناتور «تد کروز» ارائه شده است که شامل تعریف دوباره «عدم سلامت روانی» به منظور جلوگیری از تخطی پزشکان در «متمم دوم قانون اساسی آمریکا» است که از حق مردم در داشتن و حمل سلاح حمایت می کند.

منتقدان این طرح می گویند تصویب چنین طرحی خرید سلاح را توسط افراد فاقد سلامت روانی بلافاصله پس از ترخیص از آسایشگاه های روانی امکان پذیر می کند و می تواند این مفهوم را داشته باشد که کهنه سربازانی که دچار اختلال روانی هستند، بتوانند سلاح بخرند.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا شنبه (دیروز) با تجدید درخواست خود برای کاهش خشونت های مسلحانه در این کشور، دسترسی آسان را به سلاح نامعقول دانست.

رئیس جمهوری آمریکا به علاوه پنجشنبه هفته پیش در سفر به اورلاندو ضمن دیدار با خانواده های قربانیان حادثه اخیر این شهر، از کنگره تحت تسلط جمهوریخواهان خواست که قانون کنترل سلاح را تصویب کند.

به گزارش ایرنا، طبق قوانین آمریکا خرید و حمل سلاح بطور غیر آشکار در این کشور آزاد است و عامل حمله اورلاندو نیز این حمله را با دو سلاح که بطور قانونی خریده بود، انجام داده است.

تکرار این گونه حوادث در این کشور باعث مخالفت های گسترده با قانون حمل سلاح حتی توسط رئیس جمهوری این کشور شده است با این حال تاکنون هر گونه مخالفت و یا حتی درخواست اعمال محددیت در خرید سلاح، با این قانون توسط مقامات و لابی‌های قدرتمندی همچون گروه موسوم به انجمن ملی سلاح آمریکا که هر سال میلیونها دلار به مبارزات انتخاباتی نامزدها پول می‌دهد و به همین علت بسیاری از اعضای نومحافظه کار کنگره آمریکا تحت تاثیر سیاست‌ها و اهداف این لابی هستند، عقیم مانده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: