در حاشیه نشست شانگهای صورت گرفت

دیدار رئیس جمهور ترکمنستان با سران کشورهای آسیایی

کدخبر: 2042411

رئیس جمهور ترکمنستان در حاشیه نشست سران شانگهای در تاشکند با رؤسای جمهور چین، ازبکستان و افغانستان به صورت جداگانه دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: "قربانقلی بردیمحمداف" رئیس جمهور ترکمنستان که جهت حضور در نشست سران شانگهای به ازبکستان سفر کرده با « شی جین پینگ» رئیس جمهور چین ، «اسلام کریم‌اف» رئیس جمهور ازبکستان و «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان به صورت جداگانه دیدار و طیف وسیعی از مسائل روابط و همکاریهای عشقآباد با کشورهای مذکور و نیز دورنمای مناسبات فیمابین را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

بر اساس این گزارش، توسعه و گسترش تعاملات اقتصادی، تجاری، انرژی، حمل و نقل و ترانزیت کالا و نیز همکاریهای فرهنگی و انسانی از مهمترین محورهای مذاکرات رئیس جمهور ترکمنستان با همتای چینی، ازبک و افغان خود اعلام شده‌ است.

افزایش میزان صادرات گاز به چین، راه اندازی خط راه آهن ترکمنستان و افغانستان در سال جاری میلادی(2016) و نیز سفر آتی رئیس جمهور ازبکستان به عشق‌آباد از دیگر توافقات بردیمحمداف با همتایان خود بوده است.

بخش رسمی نشست سران سازمان شانگهای امروز جمعه در شهر تاشکند پایتخت کشور ازبکستان آغاز شد و رئیس جمهور ترکمنستان در این نشست به عنوان مهمان ویژه حضور دارد.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بینالمللی بین دولتی است که در تاریخ 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شدهاست.

اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند.

ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج نیز از تاریخ 19 تیر ماه سال 1394 (10 ژوئیه سال 2015 میلادی) به صف ترکیه و سریلانکا پیوستند و شریک گفت‌ و گو با این سازمان شدند.

در تاریخ 19 تیر ماه سال 1394 (10 ژوئیه سال 2015 میلادی) در نشست اوفا (روسیه) تصمیم گرفته شد که تدابیر پذیرفتن هندوستان و پاکستان به عضویت سازمان همکاری شانگهای آغاز شود.

ارسال نظر: