فدریکا موگرینی:

اراده سیاسی، شرط جلوگیری از شکنجه در جهان است

کدخبر: 2042903

"فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای به مناسبت ۲۶ ژوئن "۶ تیر" روز جهانی حمایت از قربانیان شکنجه، اراده سیاسی و تلاش مشترک را شرط جلوگیری و در نهایت نابودی شکنجه در جهان دانست.

به گزارش « نسیم آنلاین »، "فدریکا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این بیانیه اعلام کرد: «جهان در سال 2016 همچنان روز بین المللی حمایت از قربانیان شکنجه را گرامی می دارد و این مساله متاسفانه ثابت می کند که ما تا چه اندازه ما با ریشه کنی این اقدام غیر انسانی که به صراحت در حقوق بین المللی منع شده است، فاصله داریم.

در این روز، ما همدردی خود را با همه افراد و خانواده هایشان از سراسر جهان ابراز می کنیم که در معرض شکنجه قرار داشته یا دارند. هیچ کس نباید درد و رنجی را که آنها تحمل کرده اند، تجربه کند. ما به تلاش خود برای کمک به قربانیان شکنجه جهت ابراز احساسات و دیدگاه های خود و نیز حق آنها برای جبران خسارت و سایر روش های التیام بخش ادامه می دهیم.

ما به تلاش خود برای اطمینان دادن درباره این مساله ادامه می دهیم که هر کسی از منع کامل شکنجه و به طور کلی تاثیر مخرب آن بر افراد و جامعه آگاه است.

اتهام شکنجه باید به طور موثری بررسی شود و عاملان محاکمه شوند. کشورها باید از تعهدات قانونی خود پیروی کنند و اقدامات محکمی را برای اجرای تعهداتشان بکار بندند.

اتحادیه اروپا همچنان متعهد است تا همه تلاش خود را برای کمک به دستیابی به تصویب و اجرای کامل کنوانسیون مبارزه با شکنجه تا سال 2024 بکار بندد.

مبارزه با شکنجه، همان طور که در طرح اقدام حقوق بشر اتحادیه اروپا در سال 2015 تا 2019 تعیین شده است، اولویت اصلی این نهاد است. این اتحادیه از طریق برنامه اروپا برای دمکراسی و حقوق بشر، تامین مالی تعدادی از فعالیت ها را برای جلوگیری از شکنجه، افزایش مسئولیت پذیری، مبارزه با مصونیت و توانبخشی قربانیان شکنجه برعهده دارد. ما با همکاری جامعه مدنی از کمپین های افزایش آگاهی ها، توسعه سازوکارهای جلوگیری و نظارت، ایجاد مراکز توانبخشی برای کمک به قربانیان و خانواده هایشان به منظور احیای زندگی شان حمایت می کنیم. سازمان های جامعه مدنی نقشی اجتناب ناپذیر درمبارزه با شکنجه و افزایش آگاهی ها ایفا می کنند که در برخی شرایط دشوار و با هزینه های بالا، حتی جان و امنیت خود را به خطر می اندازند.

اراده سیاسی و تلاش مشترک جهانی همچنان شرط جلوگیری و در نهایت نابودی شکنجه است و اتحادیه اروپا همچنان نقش پیشتازی در این زمینه ایفا می کند.»

روز بین المللی حمایت از قربانیان شکنجه هر ساله در 26 ژوئن به منظور حمایت از قربانیان شکنجه و احترام و حمایت از آنها در سراسر جهان برگزار می شود.

انتخاب این روز توسط مجمع عمومی سازمان ملل به دو دلیل انجام شد: نخست امضای منشور سازمان ملل در 26 ژوئن 1945، در بحبوحه جنگ جهانی دوم ، که به نخستین ابزار بین المللی بدل شد که کشورهای عضو سازمان ملل را به احترام به حقوق بشر وا می داشت و دیگر اینکه در 26 ژوئن سال 1987 کنوانسیون سازمان ملل علیه شکنجه و سایر اقدامات ظالمانه، رفتارهای غیرانسانی و تحقیرآمیز و شکنجه اجرایی شد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: