پیش‌بینی نشریه آتلانتیک از سیاست خارجه آمریکا پس از اوباما؛

کلینتون هم راه بوش را در پیش می‌گیرد

کدخبر: 2043644

این نشریه نوشت: رای دهندگان آمریکایی دمدمی مزاج یک بار به رئیس‌جمهوری رای می‌دهند تا سربازان آمریکا را به خانه بازگرداند و بار دیگر به کاندیدایی اقبال دارند که از بازگشت قدرت آمریکا سخن می‌گوید؛ اگر کلینتون به کاخ سفید راه یابد، بی‌شک سیاست خارجه آمریکا سلطه‌جویانه‌تر می‌شود.

گروه بین الملل « نسیم آنلاین » - نشریه آتلانتیک در گزارشی با طرح این سوال که آیا سیاست خارجه آمریکا به "مداخله" باز می گردد، نوشت:

پس از دو دوره ریاست اوباما در کاخ سفید، آیا جانشینان او بار دیگر آمریکا را به مداخله و درگیری آشکارا در جهان سوق می دهند؟

رای دهندگان آمریکایی دمدمی مزاج هستند، رئیس جمهورشان را می بینند که به جنگ های بیخود می روند و افرادی را به جایشان انتخاب می کنند که وعده می دهد سربازان را به خانه اشان باز می گرداند، سپس میب ینند که رئیس جمهورشان با دقت و احتیاط با بحران ها رو به رو می شود و باز به دنبال کاندیداهایی می روند که وعده می دهند قدرت آمریکا را باز می گردانند!

ریجارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی می گوید که دوران ریاست جمهوری اوباما مانند آونگی است که با احتیاط می چرخد. بیشتر دوران ریاست او واکنش محتاطانه ای به میراث پیشینیان او بود. با بزرگنمایی خطرات فعالیت های ب"ی جا و زیاد از حد"، او تلاش کرد عملا "کاری نکند".

جیمز استیبرگ، معاون هیلاری کلینتون در دوران تصدی وی در وزارت خارجه در خصوص سیاست خارجه اوباما می گوید: آمریکا عقب گرد داشت، نه به خاطر این که می خواست دیگران را تشویق کند نقش موثر تری داشته باشند، مشکل این بود که دیگران تمایلی به اقدام کردن در قبال بحران ها نداشتند.

سیاست خارجه آمریکا را می توان به آونگی تشبیه کرد، نه از این منظر که تغییرات ناگهانی ندارد بلکه از این رو که دموکراسی آمریکایی هم نتوانسته به اجماعی واحد دست پیدا کند.

اگر کلینتون به کاخ سفید راه پیدا کند، سیاست خارجه آمریکا در امور بین المللی سلطه جویانه تر و فعال تر خواهد بود و اگر دونالد ترامپ به کاخ سفید دسترسی پیدا کند، پیش بینی این که او مسیر سیاست خارجه آمریکا را به کدام سمت و سو می برد کمی سخت تر است، اما اشکار است که مسیر این سیاست را به کلی تغییر خواهد داد.

ارسال نظر: