عمار حکیم در خطبه نماز عید فطر:

کشورها و موسسات حامی تروریسم باید تحت پیگیرد قرار گیرند

کدخبر: 2045359

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در خطبه های نماز عید فطر در بغداد با اشاره به انفجار خونین یکشنبه در محله کراده بغداد گفت: دشمنی تروریست ها با ما سیاسی نیست، بلکه عقیدتی است و کشورها و موسسات تامین کننده منابع مالی گروه های تروریستی باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرند .

به گزارش « نسیم آنلاین »، سید عمار حکیم ضمن اشاره به حمله تروریستی کراده که طی آن بیش از 200 تن کشته شدند، گفت : امسال این مصیبت درد ویژه است، اما به زودی ریشه تروریست ها را در عراق خواهیم کند .

وی خواستار پاکسازی نیروهای امنیتی و مقصرانی شد که در این عملیات تروریستی کوتاهی کردند و از دستگاه های امنیتی خواست با نابودکردن هسته های خفته و باندهای جنایتکار، به قتل و کشتار مردم در کشور پایان دهند .

سید عمار حکیم تشدید فعالیت های اطلاعاتی را برای انهدام شبکه های تروریستی ضروری دانست و همچنین از دستگاه قضایی خواست حکم اعدام محکومان قضایی را اجرا کند .

عمار حکیم در این بخش از سخنانش همچنین ، از کشورهای همجوار خواست برای جلوگیری از قتل و کشتار مردم عراق ٬اقدام جدی کنند و از مجامع بین المللی نیز درخواست کرد که قتل عام مردم عراق توسط گروه تروریستی داعش را 'جنایات جنگی و نسل کشی' محسوب کنند .

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، از دولت و نیروهای مسلح از جمله الحشدالشعبی به خاطر پیروزی های اخیر در فلوجه تقدیر کرد و در عین حال گفت که زمانی به مناسبت این پیروزی ها تبریک می گوییم که همه خاک عراق به ویژه موصل آزاد شده باشد .

وی در بخش دیگری از خطبه های عید سعید فطر در بغداد، گفت ، روند تغییرات کابینه را همچنان پیگیری می کنیم و در مرحله آتی برای فعال کردن قوه مقننه تلاش خواهیم کرد .

حکیم، در ادامه ایجاد یا فعال کردن شورای سیاسی را خواستارشد تا به گفته وی از این طربق درهای مشارکت به روی همه گروه ها و نخبه های سیاسی جهت تصمیم های راهبردی باز شود .

خاتمه دادن به موضوع نحوه انتخابات و اصلاح ساختار کمسیون عالی انتخابات از دیگر نکاتی بود که این شخصیت سیاسی خواستار آن شد و گفت :با توجه به اینکه انتخابات شوراهای شهر و روستا نزدیک است، باید این انتخابات در موعد مقرر برگزار شود و بهانه ای برای تاخیر نمی پذیریم .

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در خطبه عید فطر همچنین به تحولات منطقه اشاره کرد و گفت :اکنون در منطقه شاهد به هم ریختگی اوضاع و رقابت کشورها بر سر قدرت و گسترش نفوذ در منطقه هستیم، به طوری که این موضوع از عراق تا یمن ، سوریه و بحرین و لبنان دیده می شود .

وی از کشورهای مرتبط خواست سریعتر به اختلافات خود خاتمه دهند چون هزینه این اختلافات و رقابت ها را ملت های منطقه می پردازند .

عمار حکیم از تروریسم به عنوان سرطان شیطانی یاد کرد که دوست و دشمن را نمی شناسد و از همه طرف ها در منطقه خواست برای حل اختلافات و مشکلات میان خود دور میز مذاکره جمع شوند .

حکیم در خصوص تحولات بحرین نیز تجدید نظر دولت این کشور در خصوص حکم سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم را خواستارشد و گفت :ما به دخالت نکردن در امور داخلی کشورهای دیگر پایبندیم، اما به خاطر اصرار ما بر حفظ همزیستی مسالمت آمیز در داخل بحرین و همچنین کل منطقه ٬درخواست خود را در خصوص این حکم مجددا مطرح می کنیم .

وی افزود: ما قبلا درعراق در سایه رژیم بعثی، سیاست سلب تابعیت را تجربه کرده ایم و این سیاستی عقیم است که هیچ راه حلی را ندارد و تنها باعث ایجاد کینه میان فرزندان ملت می شود .

نماز عید فطر در بغداد هم زمان در کاظمین و مساجد عراق ازجمله مسجد براثا و الخلانی در مرکز بغداد برگزار شد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: