ادامه تظاهرات علیه خشونت‌های پلیس امریکا

کدخبر: 2045766

در پی خشونت مرگبار پلیس علیه سیاهپوستان و حمله کم سابقه به پلیس شهر "دالاس" در ایالت "تگزاس" امریکا، صدها معترض در آتلانتا در ایالت جورجیا" تظاهرات کردند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، در تیراندازی روز پنج شنبه (17 تیر) به نیروهای پلیس امریکا در دالاس که یکی از مرگبارترین تیراندازی‌ها علیه نیروهای پلیس در صد سال اخیر به شمار می‌آید، پنج نیروی پلیس کشته و هفت پلیس دیگر زخمی شدند.

صدها امریکایی در راهپیمایی اعتراض‌آمیز خود که روز جمعه در خیابان ویلیامز در آتلانتا برگزار شد، با دخالت نیروهای ارتش متوقف شدند.

پرس تی وی نوشت: "کاسم رید"، شهردار آتلانتا، جمعه شب در حساب کاربری خود در توئیتر به معترضان هشدار داد: «در صورت ورود به این بزرگراه، جان خود، رانندگان بی‌گناه و زندگی افسران ما را به خطر می اندازید.»

فرانسیس جانسون، رئیس «انجمن ملی پیشرفت مردم رنگین پوست» در ایالت جورجیا، در سخنان خود در جمع معترضان گفت: «نتیجه منطقی نژادپرستی نسل کشی است.»

معترضان در تظاهرات خود شعار می دادند: «ما چه می خواهیم؟ عدالت. کی خواهان آن هستیم؟ همین حالا.»

اعتراضات جدید در ایالت جورجیا درحالی برگزار شد که صدها معترض امریکایی روز پنج شنبه در دالاس و چند شهر دیگر علیه کشتار سیاهپوستان به دست نیروهای پلیس این کشور تظاهرات کردند.

عصر چهارشنبه به وقت آمریکا، «فیلاندو کستایل»، مرد سیاهپوست 32 ساله که همراه همسر و دختر 4 ساله‌اش در حال رانندگی در یکی از خیابان‌های ایالت «مینه‌سوتا» بود، حین توقف در ترافیک، هدف گلوله پلیس قرار گرفت و کشته شد. «آلتون استرلینگ» نیز سیاهپوستی دیگر بود که یک روز قبل از آن با گلوله افسران پلیس در ایالت «لوئیزیانا» آمریکا جان خود را از دست داد.

معترضان با برپایی تظاهرات در شیکاگو، نیویورک، دالاس، لس آنجلس، واشنگتن دی سی و دیگر شهرهای امریکا اقدامات نژادپرستانه پلیس و کشتار امریکایی‌های آفریقایی‌تبار را محکوم کردند.

کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد، باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، سفر خود به اروپا را نیمه تمام گذاشته و به دالاس خواهد رفت. این سفر به دعوت شهردار شهر دالاس در ارتباط با موضوع تیراندازی افسران صورت خواهد گرفت.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، روز پنج شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: « رئیس جمهور دعوت مایک راولینگ، شهردار دالاس، را برای سفر به دالاس در اوایل هفته آینده پذیرفته است.»

وی افزود، اوباما یک شنبه شب، یک روز پیش از برنامه مقرر، به امریکا باز خواهد گشت.

رئیس جمهور امریکا به منظور شرکت در نشست ناتو به ورشو، پایتخت لهستان، سفر کرده است.

اوباما در یک نشست خبری در ورشو ضمن محکوم کردن حملات دالاس، این حملات را شرورانه، نفرت‌انگیز و حساب‌شده خواند.

رئیس جمهور امریکا گفت: «دولت مرکزی هرگونه کمکی را که دالاس برای رویارویی با این فاجعۀ بزرگ نیاز دارد، فراهم خواهد کرد.»

ضارب که میکا خاویر جانسون 25 ساله نام دارد از مارس 2009 تا آوریل 2015 میلادی، سرباز ذخیره ارتش امریکا بوده است.

ارسال نظر: