افشاگری نیویورک تایمز از زد و بندهای سازمان سیا و "شهرام امیری"؛

خیانت به کشور برای ۵ میلیون دلار!

کدخبر: 2052951

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت: امیری با سیا همکاری می کرده، و وقتی احتمال لو رفتن وی شدت گرفت، سازمان به وی وعده ۵ میلیون دلار پول و یک هویت جدید در آمریکا را داد.

به گزارش گروه بین‌الملل « نسیم آنلاین »، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی از شهرام امیری به افشا گری درباره فعالیت های جاسوسی وی پرداخت و نوشت:

وقتی برای نخستین بار نام شهرام امیری در صدر اخبار قرار گرفت، شش سال پیش بود که او دانشمند جوان ایرانی بود که ناگهان از خانه امنی یک ویدئو تهیه کرد و گفت که از سوی سازمان سیا ربوده شده است. در ویدئوی دیگری که بلافاصله پس از ویدئوی اول منتشر شد، او داستان را تغییر داد و گفت که داوطلبانه برای درس خواندن به آمریکا آمده است و دلش برای پسرش تنگ شده است!

خیلی زود این پدر و پسر در تهران به یکدیگر پیوستند و تصاویر تاثربرانگیزی از آن روز منتشر شد.

او در میان شایعاتی که گفته می شد به زندان افتاده، ناپدید شد. البته سوالات همچنان بی پاسخ مانده بود: ایا او جاسوس بود؟ ایا به خاطر اطلاعاتش از برنامه هسته ای ایران از سوی آمریکا استخدام شده بود؟ یا یک جاسوس دو جانبه بود که تهران برای اشاعه اطلاعات غلط او را اعزام کرده بود تا بداند که امریکایی ها از برنامه ایران چه اطلاعاتی دارند؟

آمریکایی ها، اسرائیلی ها و اروپایی ها در جستجوی آن هستند که ابعاد برنامه هسته ای ایران را بفهمند، تلاش های اطلاعاتی تا امروز در این زمینه ادامه داشته است.

هیلاری کلینتون درباره شهرام امیری گفته بود: او آزادانه به آمریکا آمده و هر وقت بخواهد می تواند برود. او خودش باید در این زمینه تصمیم بگیرد.

برخی از ایمیل های هیلاری که سال گذشته افشا شد نشان داد که معاون سیاست خارجی او هشدار داده بود که داستان امیری به زودی رسانه ای می شود اما از پشت پرده این ماجرا اطلاعاتی افشا نکرد.

مدتی پس از بازگشت امیری به تهران، مقامات اطلاعاتی آمریکا توضیح دادند که امیری داوطلبانه با سیا همکاری می کرده، و در برنامه محافظت از شاهدان قرار داشته است. وقتی به عاملان سازمان سیا گفت که قصد دارد به ایران بازگردد، به وی هشدار داده شد که چنین کاری به مرگ او ختم خواهد شد.

امیری در سن 32 سالگی در سال 2009، عازم حج شد و غیب شد. او وسایل اصلاح خود را در اتاق هتلش جا گذاشت و ایرانی ها حدس می زدند که از سوی آمریکایی ها دزدیده شده باشد. به نظر نمیرسید که جاسوس باشد!

او از حلقه داخلی یاران محسن فخری زاده بود، دانشمندی که در برنامه هسته ای ایران فعالیت می کرد. شهرام امیری اطلاعات زیادی از مرکز پژوهشی برنامه هسته ای ایران داشت. به نظر میرسد که او از زمانی که در ایران بود، برای آمریکا کار می کرده است.

وی که متخصص اندازه گیری تشعشات رادیویی بود، از چندین پایگاه محرمانه ایران بازدید کرده بود، مکان هایی که سازمان اطلاعاتی آمریکا به دنبال آن بود. به گفته مقامات آگاه، امیری از افرادی بود که آمریکا را مطلع کرد در ایران بحث هایی در خصوص آغاز برنامه تسلیحات هسته ای صورت گرفته است.

در سال 2009، ظاهرا سیا تصمیم گرفته بود که احتمال شناسایی وی زیاد است و پیشنهاد داد که او را از کشور خارج کند. سازمان به وی وعده 5 میلیون دلار پول و یک هویت جدید را داد. آقای امیری معتقد بود که همسرش هرگز ایران را ترک نخواهد کرد و تصمیم گرفت که به تنهایی بدون پسرش برود. پس از اینکه وی در واشنگتن مورد مصاحبه قرار گرفته، در نزدیک توسکان و تحت برنامه بازاسکان ملی سیا مستقر شد، این برنامه از جاسوسان خارجی حفاظت می‌کند

ارسال نظر: