موافقت اکوادور با بازجویی کشور "سوئد" از "جولیان آسانژ"

کدخبر: 2054148

دولت اکوادور با بازجویی سوئد از "جولیان آسانژ"، مؤسس وبسایت ویکی‌لیکس موافقت کرد؛ این بازجویی هفتۀ آینده در سفارت اکوادور در لندن انجام خواهد شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، اکوادور که سفارتش در لندن، پایتخت بریتانیا محل پناهنده شدن جولیان آسانژ، مؤسس وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس است موافقت کرده که مقامات سوئدی از وی دربارۀ اتهاماتش بازجویی کنند.

آسانژ که از ژوئن 2012 در سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده، در سوئد به آزار جنسی زنان متهم شده و تحت تعقیب است و در صورت ترک ساختمان سفارت، بازداشت و به سوئد بازگردانده خواهد شد.

پرس تی وی نوشت: وزارت امور خارجۀ اکوادور، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد دولت این کشور نامه‌ای به مقامات سوئدی نوشته تا امکان «بازجویی» دادستان‌های سوئدی از آسانژ را فراهم کند.

سوئد پیشتر از انگلیس خواسته بود وی را برای محاکمه مسترد کند تا به اتهامات علیه وی رسیدگی شود.

آسانژ استرداد بالقوه‌اش به سوئد را مقدمه استردادش به امریکا می‌داند. وی پیشتر هزاران سند طبقه‌بندی شده‌ درباره جنگ‌های عراق و افغانستان را در وبسایت خود منتشر کرده است.

این روزنامه نگار 45 ساله استرالیایی متهم شده در سفر سال 2010 خود به سوئد دو زن را مورد آزار جنسی قرار داده است؛ وی به شدت این اتهام را رد کرده است.

در پی طرح اتهاماتی علیه آسانژ از سوی امریکا و سوئد، اکوادور به وی پناهندگی سیاسی داد. در صورتی که این برنامه نویس رایانه ساختمان سفارت اکوادور در لندن را ترک کند، بازداشت خواهد شد.

کارگروهی در سازمان ملل، 16 بهمن سال گذشته از اقدام قضایی انگلیس و سوئد علیه آسانژ انتقاد و از این دو کشور خواست شرایط آزادی وی را از سفارت اکوادور در لندن فراهم کنند.

این کارگروه اعلام کرد انگلیس و سوئد باید به آسانژ به خاطر «محروم کردن وی از آزادی» غرامت پرداخت کنند.

کارگروه سازمان ملل در ژنو همچنین تأکید کرد که بازداشت آسانژ باید پایان یابد.

ارسال نظر: