واشنگتن تایید کرد پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران مشروط به آزادی زندانیان بود

کدخبر: 2056111

دولت آمریکا تایید کرد برای پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران، تا زمان آزاد شدن ۴ زندانی خود صبر کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تایید کرد پرداخت 400 میلیون دلار به ایران از سوی ایالات متحده، مشروط به آزادی 4 زندانی آمریکایی بود.

«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه در پاسخ به این سوال که آمریکا 400 میلیون دلار را به ایران پرداخت نمی‌کرد تا زمانی که زندانیانش آزاد نشدند، گفت: «بله».

کربی تصریح کرد مذاکرات برای پرداخت این مبلغ به ایران، که مربوط به قرارداد لغو شده‌ی فروش سلاح به ایران در سال 1979 بود، روندی جداگانه از مذاکرات آزادی زندانیان را طی کرد اما آمریکا صبر کرد تا بعد از آزادی زندانیان، 400 میلیون دلار را به ایران پرداخت کند.

بدین‌ترتیب سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش روز پنجشنبه نشریه «وال استریت ژورنال» را که جزئیات جدیدی از پرداخت 400 میلیون دلار به ایران که انگیزه‌های پرداخت آن در واشنگتن جنجال‌آفرین شده منتشر کرده بود، تایید کرد.

این نشریه ادعا کرده بود که دولت آمریکا همزمان با آزادی چهار تبعه آمریکایی که در ایران بازداشت شده بودند 400 میلیون دلار پول نقد به ایران، انتقال داده است. کاخ سفید، قبلاً این موضوع را رد کرده و گفته پرداخت این پول ارتباطی با آزادی زندانیان آمریکایی در ایران نداشته و برای تسویه بدهی واشنگتن به تهران در یک پرونده قضایی قدیمی صورت گرفته است.

وال استریت ژورنال بامداد پنجشنبه از قول مقام‌های آمریکایی و دیگر منابع آگاه گزارش داده بود دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا تا بعد از آزاد شدن سه زندانی آمریکایی در تاریخ 17 ژانویه، مبلغ مورد نظر را به ایران تحویل نداد.

ارسال نظر: