رئیس جمهور ترکمنستان:

از فعالیت رسانه‌های خارجی در ترکمنستان استقبال می‌کنیم

کدخبر: 2058166

رئیس جمهور ترکمنستان گفت: از ایجاد و تأسیس خبرگزاری‌های خارجی در کشور استقبال می‌کنیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: "قربانقلی بردی‌محمداف" رئیس جمهور ترکمنستان در جلسه هیئت دولت این کشور که شب گذشته به سرپرستی وی برگزار شد، خواستار تغییر رویکرد انعکاس تحولات، پیشرفت‌ها و اخبار این کشور در رسانه‌های داخلی و خارجی این کشور شد.

وی افزود: هر چند که ما پیشرفت‌های زیادی در عرصه‌های مختلف به خصوص جهت رفاه مردم این کشور داشته ایم اما انعکاس این گونه اخبار در کشورهای دیگر چندان مشخص نیست.

بردی محمداف ادامه داد: در سفر به کشورهای مختلف همواره این موضوع از من سوال می‌شود که چرا اخبار ترکمنستان کمتر در رسانه‌های دنیا منعکس می‌شود.

رئیس جمهور ترکمنستان برقراری و گسترش همکاری با رسانه‌های بین‌المللی و خبرگزاری های خارجی را بهترین راهکار انعکاس و تبادل اطلاعات خواند و خواستار همکاری فعال دولت این کشور با خبرگزاری‌ها خارجی و اصحاب رسانه‌های بین‌المللی شد.

وی همچنین در این زمینه خواستار تغییر و اصلاح کامل ساختار خبرگزاری دولتی ترکمنستان و تربیت خبرنگاران حرفه‌ای شد و بر افزایش تعداد کارکنان این خبرگزاری تاکید کرد.

رئیس جمهور ترکمنستان در پایان اعلام کرد: از ایجاد و تاسیس خبرگزاری مستقل در این کشور استقبال می‌شود.

خبرگزاری دولتی ترکمنستان (Turkmen Dowlet Habarlary) که مخفف آن TDH است، در سال 1991 میلادی در پی کسب استقلال این کشور تاسیس شد و هم‏‌اکنون به عنوان تنها خبرگزاری رسمی و دولتی این کشور در حال فعالیت است و تمامی اخبار رسمی و دولتی از طریق این خبرگزاری به سایر رسانه‌های ملی ترکمنستان ارسال می‏‌شود.

خبرگزاری دولتی ترکمنستان نمایندگی در خارج از این کشور ندارد و ریاست آن توسط رئیس جمهور تعیین می‏‌شود.

از سوی دیگر خبرگزاری «فارس» جمهوری اسلامی ایران در آوریل سال جاری میلادی 2012 مجوز رسمی تام برای فعالیت رسمی در خاک ترکمنستان را از دولت این کشور دریافت کرد و هم‌‏اکنون این خبرگزاری در سطح نماینده محلی به عنوان تنها نماینده رسانه‌ه‏ای جمهوری اسلامی ایران در کشور ترکمنستان، مشغول انعکاس خبر و گزارشهای در عرصه‏‌های مختلف جامع این کشور برای مخاطبان ایرانی است.

خبرگزاری فارس و خبرگزاری دولتی ترکمنستان در حال حاضر سند تفاهمنامه همکاری شامل 5 ماده و دو تبصره مربوط به توسعه و گسترش همکاری‏های دوجانبه در عرصه فرهنگی و آموزشی، علمی و پژوهشی، ارتباطات و تبادل خبر و گزارش آماده نمود و قرار است در ماه های آینده این سند توسط روسای خبرگزاری مذکور 2 کشور امضا شود.

همکاری‌های فرهنگی و آموزشی از جمله مبادله اطلاعات و تجربیات درباره تازه‌ترین روش‌های آموزشی مبتنی بر فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات در عرصه رسانه، برپایی کارگاه‌های آموزشی در زمینه رسانه و فعالیت‌های وابسته به آن و همچنین برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه ارتقای دانش و مهارت‌های فنی و علمی کارکنان دو طرف، دایر کردن کارگاه‌های آموزشی ویژه بالا بردن مهارت کارکنان رسانه‌ها و موسسات پژوهشی دو طرف،همکاری در تولید و انتشار مطالب مطلوب طرفین، برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی مشترک، برگزاری دوره‌های مشترک آموزش خبرنگاری از دیگر محورهای تفاهمنامه مذکور بین خبرگزاری فارس و خبرگزاری دولتی ترکمنستان است.

ارسال نظر: