مشاور امنیت ملی عراق:

کشورهای عربی، تفکر تروریست‌های داعش را گسترش می‌دهند

کدخبر: 2062525

یک مقام عالی‌رتبۀ عراقی می‌گوید کشورهای عربی حاشیۀ خلیج فارس به عنوان راهی برای تقویت دولت‌های شکست خوردۀ خود، ظهور گروه داعش را گسترش می‌دهند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، "فالح الفیاض"، مشاور امنیت ملی عراق چهارشنبه (24 شهریور) هشدار داد «برخی رژیم‌ها منابعی را برای دفاع از این ایدئولوژی‌ها اختصاص داده‌اند.»

وی که در «مؤسسۀ خدمات متحد سلطنتی» در لندن صحبت می‌کرد، افزود: «برخی کشورهای ثروتمند حاشیۀ خلیج فارس از مقادیری از ثروت خود برای مشروعیت بخشیدن به این گروه‌ها استفاده کرده‌اند.»

پرس تی وی نوشت: فیاض که ظاهراً به عربستان سعودی اشاره می‌کرد، خاطرنشان کرد همین کشورها به فرقه‌گرایی دامن می‌زنند تا حمایت دیگران را جلب کنند زیرا آنها به خاطر کاهش قیمت نفت با بحران اقتصادی مواجه هستند.

ایدئولوژی افراطی وهابیت عامل اصلی خشونت در سراسر منطقۀ خاورمیانه است که عربستان سعودی آن را ترویج و داعش و سایر گروه‌های تکفیری آن را دنبال می‌کنند.

این مقام عراقی گفت: «ما عاملان واقعی ترویج ایدئولوژی داعش و همچنین کسانی را که به این گروه تروریستی کمک مالی و آموزشی می‌کنند، می‌شناسیم.»

در همین حال، محمد جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران در مطلبی که سه‌شنبه (23 شهریور) در نیویورک تایمز منتشر شد، تأکید کرد ریاض دهها میلیارد دلار برای صدور وهابی‌گری از طریق هزاران مسجد و مدرسه در سراسر جهان هزینه کرده‌است.

«داعش کلّ جهان را تهدید می‌کند»

فیاض با اشاره به اینکه داعش کل جهان را با تهدیدهای امنیتی مواجه کرده است، هشدار داد: «هیچ منطقه‌ای وجود ندارد که از تهاجم داعش محفوظ باشد.»

این مشاور ارشد عراقی از جامعۀ بین‌المللی خواست با رژیم‌های عربی که از تروریسم حمایت می‌کنند با جدیت مخالفت کنند.

وی افزود: «صحنه در حال حاضر روشن‌تر شده است نه به خاطر اینکه جهان پیشتر از این موضوع اطلاع نداشت بلکه به دلیل اینکه این خطر همه را تهدید می‌کند.»

تروریست‌های داعش حکمرانی تروریستی خود در عراق را ژوئن 2014 آغاز کردند. آنها در آن زمان کنترل بخش‌های بزرگی از مناطق شمالی و غربی عراق را در دست گرفته بودند.

قرار است نیروهای مسلح عراق تهاجم نهایی را برای آزادسازی شهر موصل در شمال این کشور آغاز کنند. موصل آخرین سنگر داعش در عراق است.

ارسال نظر: