اختلاف قزاقستان و اوکراین بر سر هواپیمای "N-۷۴"

کدخبر: 2065170

اختلاف بین گارد ملی قزاقستان و شرکت هواپیماسازی «خارکوف» اوکراین که با گذشت ۲ سال به تعهدات خود در خصوص ساخت و تحویل هواپیمای «N-۷۴» به «آستانه» عمل نکرده افزایش یافت.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: گارد ملی قزاقستان با وجود پرداخت بیش از 15 میلیون دلار به «شرکت هواپیماسازی خارکوف» اوکراین برای ساخت هواپیمای «ان-74» برای دومین سال پیاپی نمی‌تواند سفارش خود را دریافت کند.

بر اساس این گزارش، بنابر قرارداد بین گارد ملی قزاقستان و شرکت هواپیماسازی خارکوف اوکراین، این شرکت موظف شده بود تا پائیز سال گذشته میلادی این هواپیما را در اختیار طرف قزاقی قرار دهد، اما به دلایلی تاکنون قادر به انجام تعهدات خود نشده است.

شرکت هواپیماسازی اوکراینی پائیز سال گذشته از طرف قزاق خواستار تعویق مدت زمان تحویل هواپیما تا ماه نوامبر سال 2016 شده بود که این درخواست توسط طرف قزاقستانی پذیرفته شد.

اما در نهایت، نمایندگان این شرکت اوکراینی اعلام کردند قادر به ساخت این هواپیما نیستند، زیرا بنابر دستور «پیتر پاراشینکو» رئیس جمهور این کشور حق همکاری با شرکتهای روسی را ندارند، در حالی که اکثر تجهیزات ساخت این هواپیما، از روسیه به اوکراین وارد می‌شود.

طرف قزاقستانی نیز بعد از این اظهارات، با مراجعه به دادگاه شهر خارکوف اوکراین خواستار فسخ قرارداد و پذیرش این شرکت به عنوان شرکتی که به تعهدات خود عمل نمی‌کند، گردید اما این درخواست نیز از سوی دادگاه رد شد.

نمایندگان شرکت هواپیماسازی اوکراینی با اشاره به عوامل غیرقابل پیش‌بینی و اجتناب‌ناپذیری که مانع اجرای تعهدات شده‌اند، خواستار پذیرفتن این رویداد به عنوان یک اتفاق اجتناب‌ناپذیر شده‌اند.

در حال حاضر مشخص نیست که «آستانه» چگونه و از چه راهی هواپیما و یا مبلغ هزینه شده برای آن را از شرکت اوکراینی دریافت خواهد کرد، که این امر موجب تشدید جنجال‌ها بر سر این مسئله بین 2 کشور شده است.

ارسال نظر: