در واکنش به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

مرکل، ترامپ را به توجه به ارزش‌های دموکراتیک فراخواند

کدخبر: 2073195

صدر اعظم آلمان، "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور منتخب آمریکا را به لزوم توجه و احترام به ارزش‌های دموکراتیک فراخواند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم به نقل از نشریه "دی سایت" نوشت: "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان بعد از پیروزی انتخاباتی "دونالد ترامپ"، وی را به توجه و احترام به ارزش های اساسی دموکراتیک فراخوانده و گفت: کسی که بر این کشور بزرگ با قدرت اقتصادی بزرگش، پتانسیل های نظامی آن و قدرت فرهنگی برجسته اش حکومت می کند مسئولیتی بر دوش دارد که تقریبا در همه جای دنیا قابل لمس است.

وی افزود: آمریکایی ها تصمیم گرفته اند که این مسئولیت را بر دوش "دونالد ترامپ" بیندازند. آلمان و آمریکا از طریق ارزش هایی مانند دموکراسی، آزادی، احترام به حقوق و کرامت و عزت انسانی و صرف نظر از نژاد ، رنگ، مذهب، جنسیت، گرایش های جنسی یا وابستگی های سیاسی به هم پیوند خورده اند. بر مبنای این ارزش ها من به رئیس جمهور آینده آمریکا دونالد ترامپ پیشنهاد همکاری نزدیک را می دهم.

مرکل در ادامه تصریح کرد که ایالات متحده آمریکا یک دموکراسی قدیمی و محترم است. مبارزات انتخاباتی اخیر در این کشور مبارزاتی ویژه با برخی رویارویی های بعضا به سختی قابل تحمل بود.

وی تاکید کرد که با علاقه خاصی منتظر خروجی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بوده و نتیجه آن را قبول می کند.

مرکل همچنین تاکید کرد که همکاری با ایالات متحده سنگ بنای سیاست خارجی آلمان باقی می ماند تا به این ترتیب ما بتوانیم با چالش های بزرگ دوران خود مقابله کنیم که عبارتند از تلاش برای رفاه اجتماعی و اقتصادی، تلاش برای یک سیاست آب و هوای پیشرو، مبارزه با تروریسم، فقر، گرسنگی و بیماری، عملیات برای صلح و آزادی در آلمان و اروپا و دنیا.

"یوآخیم گاوک"، رئیس جمهور آلمان نیز با توجه به پیروزی انتخاباتی ترامپ سال آینده را آزمونی برای اروپا دانست و همزمان گفت: ما به خواست مردم آمریکا احترام می گذاریم و ما به رئیس جمهور تازه آمریکا تبریک می گوییم.

وی تاکید کرد که با هم بودن دو سوی آتلانتیک نه تنها بر مبنای ارزش های مشترک بلکه بر مبنای ارزش های جهانی است. این مسئله کاملا روشن است که تحت ریاست جمهوری جدید آمریکا چالش های جدیدی در انتظار آلمان و اروپا است. وی تاکید کرد که اروپا برای حفظ و دفاع از ارزش های جهانی البته مسئولیت بیشتری را بر عهده خواهد گرفت.

"فرانک والتر اشتاین مایر"، وزیر امور خارجه آلمان نیز گفته است روابط دو سوی آتلانتیک می تواند در آِینده دشوار شود. این مسئله قابل تصور است که آمریکا در آینده بسیاری تصمیمات را به تنهایی بخواهد بگیرد.

ترامپ در جریان مبارزات انتخباتی خود بارها شدیدا به مرکل و سیاست هایش انتقاد وارد کرده بود. وی سیاست آلمان در قبال پناهندگان را نمونه ای از یک سیاست شکست خورده ارزیابی کرده بود که باید به عنوان هشداری برای آمریکا دیده شود. وی عواقب سیاست پناهندگان مرکل را یک فاجعه برای این کشور ارزیابی کرده بود.

ارسال نظر: