عراق در آستانه انتخابات مجدد

کدخبر: 2375455

نسیم‌آنلاین: چهارشنبه، مقتدی صدر از طرفدارانش خواست که پارلمان عراق را ترک کنند. البته که پیشنهاد او به معنای عقب‌نشینی نبود؛ او صراحتا مذاکره با چارچوب هماهنگی را بی‌فایده دانست و خواستار انتخابات زودهنگام شد.

روز چهارشنبه خبری منتشر شد که گویا چارچوب هماهنگی به هادی عامری مسئولیت داده تا با صدر مذاکره کند.

پنجشنبه صبح هم هادی عامری از پیشنهاد صدر حمایت کرد. او گفته که در انتخابات سال گذشته شک و شبهه‌هایی وجود داشت ولی عامری پیشنهاد انتخابات زودهنگام را مستلزم گفت‌و‌گوی ملی و فراگیر برای تعیین تاریخ، سازوکار و الزامات برگزاری آن و بسترهای لازم برای برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و عادلانه دانسته که اعتماد مردم به عرصه سیاسی را بازگرداند. 

عامری پنج‌شنبه با پلاسخارت، نماینده سازمان ملل در امور عراق دیدار کرد و طرفین بر مذاکرات برای رسیدن به نتیجه تاکید کردند.

دیدار بافل طالبانی و مسعود بارزانی، رهبران دو حزب بزرگ کرد عراقی هم با هم دیدار داشتند. مذاکرات این دو، برای برگزاری انتخابات منطقه‌ای در کردستان و تعیین گزینه ریاست‌جمهوری اهمیت دارد.

لازم به ذکر است که در شیوه جدید انتخابات عراق که در انتخابات سال گذشته اجرا شد، جنبش صدر توانست بزرگترین فراکسیون را تشکیل دهد و این موفقیت به دلیل مدیریت سیاسی این فراکسیون بود. در حالی که چارچوب هماهنگی و احزاب عضو آن در حوزه‌های انتخاباتی به رقابت با هم پرداختند و از سبد رای هم کاستند.

ارسال نظر: