"فایننشال تایمز": عصر برتری آمریکا در فناوری پهپادها رو به پایان است

کدخبر: 901380

این روزنامه آمریکایی نوشت: در بسیاری از نقاط جهان هواپیماهای بدون سرنشین "پریدیتور" نماد قدرت آمریکا بوده است، اما بهار این تسلیحات رو به زوال و عصر تک قطبی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا رو به پایان است

به نوشته این روزنامه، مشکل اصلی اوباما بکارگیری سریع این هواپیماها در سراسر جهان است. در میان شرکاء آمریکا فقط انگلیس برای صدور این هواپیماها مناسب قلمداد شده است. اما کشورهای دیگر از جمله ایران، هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا را تقریبا به آسانی مهندسی معکوس کرده اند. چین حتی این نوع هواپیماها را صادر می کند. ماه گذشته عربستان سعودی به اولین مشتری بزرگ آن تبدیل شد.
به گزارش شرکت مطالعاتی رند، ظرف پنج سال، بسیاری کشورها، در زمره دارندگان هواپیماهای بدون سرنشین قرار خواهند گرفت. همه اینها برای اوباما و روسای جمهور بعدی آمریکا مشکل ساز خواهد بود. اگر بخواهیم ساده بگوییم، آمریکا باید ادای والدین بسیار ایرادگیر را دربیاورد و بگوید: هرکاری که من می گویم انجام دهید، نه هر کاری که من می کنم. هیچکس نمی خواهد کشورهای دیگر مانند آمریکا عمل کنند. بسیاریها از جمله شخص اوباما خواهان شفافیت در جنگ هواپیماهای بدون سرنشین بوده اند. هم اکنون اوباما می تواند دستور ترور با استفاده از این نوع هواپیماها را بدهد بدون آنکه به آن اذعان کند یا خودش برای کسی توضیح دهد.
فایننشال تایمز نوشت: قابل تصور نیست که آمریکا بتواند تحمل کند که کشور دیگری، حتی یکی از متحدانش، با همان وسعت عمل کند. اما چنین کاری جای اعتراض ندارد. واشنگتن دلایلی حقوقی چندانی برای اعتراض ندارد. آمریکا ذاتا دوست دارد ادعا کند که این کشور از قاعده استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین مستثنی است. این ادعا تا حد زیادی مانند همان استدلالی است که در مورد دیوان کیفری بین المللی مطرح می شود که قوانین آن در توبیخ سربازان همه کشورها بجز آمریکا قابل اعمال است. (استدلال واشنگتن این است که) چون عملیات آن کشور جهانی است، تنها کشوری است که برای مسئولیت پذیری در استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین قابل اعتماد است. اما چنین استدلالی کاملا بی اعتبار است.
فایننشال تایمز ادامه داد: بدین ترتیب به سمت یک تحول در استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین پیش می رویم. درست درحالیکه دیگران به این فناوری دست می یابند، آمریکا در حال تنظیم قواعد این رقابت است. اوباما قبل از آنکه دوره تصدی اش به پایان برسد، یک مبنای حقوقی محکم تری برای استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین مشخص خواهد کرد. همانطور که استیمسون و دیگران توصیه کرده اند،‌ کنترل هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا احتمالا از سیا، که پنهانکاری بیشتری دارد، به پنتاگون منتقل خواهد شد. همچنین اوباما احتمالا هیئت مستقلی را برای نظارت بر استفاده رئیس جمهور آمریکا از هواپیماهای بدون سرنشین تعیین خواهد کرد. او حتی ممکن است قول دهد با اذعان به هر حمله ای که صورت می گیرد، جزئیات آن عملیات و تلفات غیرنظامیان را منتشر کند.
مشکل دیگر اوباما اثربخشی رو به کاهش این هواپیما است. اوباما و بوش دستور تقریبا پانصد حمله مرگبار با هواپیماهای بدون سرنشین را صادر کردند. اوج کاربرد آنها طی دوره اول ریاست جمهوری اوباما بود. اما اخیرا تعداد حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا کاهش داشته است. پنتاگون در جدیدترین درخواست بودجه اش، مبلغ درخواستی اش برای هواپیماهای بدون سرنشین را دو میلیارد و هفتصد میلیون دلار اعلام کرد که نسبت به سال قبل پنجاه درصد کاهش داشت.
در پایان این گزارش آمده است: با توجه به اینکه بقیه جهان به سمت استفاده فزاینده از هواپیماهای بدون سرنشین پیش می‌روند، آمریکا هیچ گزینه ای ندارد بجز آنکه هوشمندانه رفتار کند.
ارسال نظر: