پشت پرده تاسیسات مخفی شکنجه "سیا" در لیتوانی چیست؟

کدخبر: 988960

با حضور نیروهای آمریکایی در لیتوانی، نمایندگان این کشور از بررسی دوباره وجود تاسیسات مخفی شکنجه سیا در "وینیوس" خودداری کردند

به گزارش «نسیم»، به نقل از "راشا تودی"، پارلمان لیتوانی از بررسی دوباره وجود تاسیسات مخفی شکنجه سازمان سیا در این کشور، با وجود اشاره سنا به این تاسیسات، خودداری می کند. رئیس مجلس لیتوانی، "لورتا گروزینین" روز جمعه مخالفت قانون گذاران را با بررسی این مساله اعلام داشت و گفت به دلیل عدم حمایت نمایندگان، این موضوع در دستور کار نخواهد بود.

کمیته پارلمانی لیتوانی در سال‌های 2009 و 2010 ادعاهای وجود زندان و مرکز بازجوئی سازمان سیای آمریکا را در ویلنیوس بین سال های 2004 و 2006 بررسی کردند.

نتیجه بررسی‌های این کمیته پارلمانی این بود که سازمان سیا چندین پرواز ورودی و خروجی به این کشور انجام داده است و دو مرکز مخفی در این کشور بوده که سازمان سیا از آن برای "بازجویی های پیشرفته" استفاده می‌کرده است که بعدها مشخص شد این بازجوئی‌های پیشرفته احتمالا همان شکنجه بوده و سنای آمریکا نیز در گزارش دسامبر 2014 اش این مساله را تایید کرد.

این کمیته در آن زمان اعلام کرد که اطلاعات به دست آمده به خاطر عدم همکاری مقامات آمریکایی در این بررسی‌ها قابل تایید نیست.

سنا در گزارش خود از زندان‌های سازمان سیا در سایر کشورها، به کشور خاصی اشاره نکرده است اما توضیحات یکی از مراکز که با نام "بنفش" در گزارش یاد شده است با توصیفات گزارش بررسی کمیته پارلمانی لیتوانی منطبق است.

مسئول کمیته بررسی ها، "ارویداش آنسواسکاس" به رسانه‌های محلی گفته است که گزارش سنا سندی بر این است که زندانیان سیا در لیتوانی نگهداری می‌شده‌اند.

نمایندگان مجلس لتوانی در حالی با بررسی دوباره عملیات‌های سیا در لیتوانی مخالفت می‌کنند که صدها سرباز و تسلیحات آمریکایی برای جلوگیری از حمله احتمالی روسیه به لیتوانی،‌ استونی و لتونی وارد شده اند.

ارسال نظر: