کارشناسان آمریکایی و اسرائیلی: توافق هسته‌ای برای امنیت ایالات متحده و اسرائیل مفید است

کدخبر: 990536

فارین پالیسی می‌نویسد: کارشناسان روابط بین‌الملل آمریکا و اسرائیل اتفاق نظر دارند که توافق هسته‌ای با ایران برای کشورشان خوب است/ این نتایج با استدلال نتانیاهو و سناتورهای آمریکایی به شدت در تناقض است

نتایج نظر سنجی مشترک نشریه فارین پالیسی و دانشگاه "ویلیام و مری" از کارشناسان روابط بین‌الملل آمریکایی و اسرائیلی درباره ایران نشان می‌دهد در هر دو گروه،‌ پرسش‌شوندگان بر سر این مسئله که توافق هسته‌ای با ایران برای کشورشان خوب است، اتفاق نظر دارند.

با توجه به این که یکی از موضوعات کلیدی مورد اختلاف میان دولت اوباما و منتقدان، توافق هسته‌ای چندجانبه آن است، در این نظر سنجی از شرکت‌کنندگان پرسیده شد که آیا توافق با ایران بر امنیت ملی کشورشان تاثیرگذار است؟

اغلب کارشناسان روابط بین‌الملل آمریکا اعلام کردند این توافق بیش از آنکه برای امنیت ملی ایالات متحده زیان آور باشد، مفید خواهد بود. کارشناسان اسرائیلی نیز اظهار داشتند که توافقنامه چندجانبه با ایران برای امنیت ملی اسرائیل نیز سودمند است. دیدگاه‌های مطرح شده با استدلال‌های نتانیاهو و 47 سناتور جمهوری‌خواه آمریکا به شدت مغایرت دارد .

همچنین در این نظر سنجی مشخص شد کارشناسان بین‌الملل آمریکایی عمدتا معتقدند روابط میان واشنگتن و تلآویو به طور قابل ملاحظه‌ای رو به تیرگی است. این گروه می‌گویند که به دنبال سخنرانی نتانیاهو در کنگره و مذاکرات هسته‌ای، روابط آمریکا و اسرائیل بیش از پیش تیره شده است و احتمال بهبود این مناسبات در آینده نزدیک کم است.

گرچه کارشناسان روابط بین الملل دانشگا‌های اسرائیلی نیز با این مسئله موافقند که مناسبات تل آویو و واشنگتن رو به تیرگی گذاشته، اما نسبت به بهبود این مناسبات اندکی خوشبین‌تر هستند.

ارسال نظر: