بانک فرانسوی رسماً به پرداخت ۹ میلیارد دلار برای نقض تحریم‌‌های ایران محکوم شد

کدخبر: 997889

 یک قاضی آمریکایی روز جمعه رسماً بانک فرانسوی بی‌ان‌پی پاریبای فرانسه را در اتهام نقض تحریم‌های ایران، سودان و کوبا مجرم شناخت 

به گزارش نسیم به نقل از رویترز، «لورنا شوفیلد» قاضی این پرونده برای این بانک حکم «تعلیق مراقبتی» به مدت ۵ سال صادر کرد و همچنین رسماً برای این بانک فرانسوی دستور پرداخت رقم جریمه بی‌سابقه 8.88 میلیارد دلار در ارتباط با این حکم را صادر کرد.
وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد این اولین بار است که یک بانک بین‌المللی به جرم نقض تحریم‌های آمریکا محکوم شناخته می‌شود.
صدور حکم علیه بانک بی‌ان‌پی پاریبا چند ماه به تعویق افتاده بود. دستگاه قضایی آمریکا تیرماه سال گذشته این بانک را به نقض قوانین آمریکا متهم کرده بود.
تحریم‌ها علیه ایران با ادعای کشورهای غربی مبنی بر اینکه ایران در حال پیگیری اهداف نظامی در لفافه برنامه هسته‌ای است، اعمال شده‌اند. ایران همواره ادعاهای کشورهای غربی را رد و بر مصارف صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود تأکید کرده است.
آمریکا مدعیست که این بانک فرانسوی در فاصله سال‌های 2004 تا 2012 میلادی تحریم‌های مالی آمریکا علیه ایران، سودان و کوبا را دور زده و با این کشورها معامله پولی داشته است.
جریمه حدود ۹ میلیارد دلار برای این بانک سنگین‌ترین جریمه ای است که یک بانک اروپایی باید به خاطر نقض تحریم‌های آمریکا بپردازد. فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه پیش از این از باراک اوباما همتای آمریکایی خود خواسته بود تا نسبت به عادلانه بودن جریمه در نظر گرفته شده برای این بانک اطمینان خاطر دهد. اوباما در پاسخ گفت: "این یک مسئله کاملا قضایی است."
ارسال نظر: