شاه اردن در نشست بحرین درباره معامله قرن شرکت نمی‌کند

اردن هم چنان مخالف معامله قرن

کدخبر: 2325177

تغییر وضعیت کرانه باختری و اشغال بخش‌های دیگری از آن توسط رژیم صهیونیستی موجب آواره شدن بخشی از فلسطینیان به سوی اردن خواهد شد. ضمن آنکه در معامله قرن سخنی از حق بازگشت آوارگان به میان نیامده است. لذا برای اردن بسیار مهم است که برای مسئله آوارگان فلسطینی و امنیتش قبل از اجرای طرح تدابیری اندیشیده شود.

نسیم آنلاین : اردن از معدود کشورهای عربی است که علی رغم داشتن سابقه همکاریهای طولانی مدت و مختلف سیاسی امنیتی با رژیمصهیونیستی تاکنون در مقابل معامله قرن مقاومت کرده است یا به تعبیر دقیق تری باید گفت از معامله قرن رضایت کامل ندارد.

اردن یکی از اصلی‌ترین بازیگران تأثیرگذار منطقه‌ای در معامله قرن است اما اظهارات و حتی اقداماتی متناقض در این مسئله از سوی اردن شاهد بوده‌ایم. یکی از مهم‌ترین موضع‌گیری‌ها به دیدار نتانیاهو و پادشاه اردن در خرداد ماه سال گذشته مربوط می‌شود. سفر سرزده نتانیاهو به اردن - درست قبل از سفر کوشنر فرستاده ویژه آمریکا به منطقه- برای بررسی راهکار موسوم به صلح کاخ سفید که اولین دیدار نخست وزیر رژیم صهیونیستی با پادشاه اردن پس از اعتراضات اخیر این کشور به شمار می‌رود، حاکی از نمایان شدن بخشی از ابعاد دومینوی معامله قرن بود. به دنبال این سفر راز آلود، دفتر شاه اردن در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف در این دیدار تاکید کردند که «تلاش برای حل مناقشه میان فلسطین و اسرائیل بر پایه راه حل دو دولت مستقل ضروری است». دفتر نتانیاهو هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این دیدار، بر پایبندی تل‌آویو در حفظ اماکن مقدس در قدس تاکید کرده است. در این دیدار همچنین مسائل مربوط به موانع تجارت اردن با کرانه باختری بررسی شد تا حرکت تجاری میان اردن و فلسطین تقویت شود.

دو بیانیه اردن و رژیم صهیونیستی تحلیل برخی رسانه‌های عربی را تائید می‌کند که اردن در قبال گرفتن تضمین برای امنیت و اقتصاد خود در کنار حفظ مدیریت بر اماکن قدس شریف حاضر است از معامله قرن حمایت کند.

تغییر وضعیت کرانه باختری و اشغال بخش‌های دیگری از آن توسط رژیم صهیونیستی موجب آواره شدن بخشی از فلسطینیان به سوی اردن خواهد شد. ضمن آنکه در معامله قرن سخنی از حق بازگشت آوارگان به میان نیامده است. لذا برای اردن بسیار مهم است که برای مسئله آوارگان فلسطینی و امنیتش قبل از اجرای طرح تدابیری اندیشیده شود. لذا عبدالله دوم در سخنانی در دیدار با مقامات لبنانی بر این موضوع تاکید کرده بود و آوارگان را چالشی برای اردن نام‌برده بود

شبکه تلویزیونی سی ان ان روز گذشته در خبری اعلام کرد: عبدالله دوم شاه اردن به جراد کوشنر مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و دامادش اطلاع داد که متعهد به حضور در نشست بحرین نیست که بخش اقتصادی طرح سازش آمریکا به شمار می رود.

سی ان ان درباره نشست کوشنر با شاه اردن گفت: عبدالله دوم خط قرمزی درخصوص این طرح (معامله قرن) وضع کرد. پیش بینی می شود دولت ترامپ این طرح را در تلاش برای حل درگیری فلسطینی ها و اسرائیل اعلام کند. شاه اردن به کوشنر گفت که صلح باید بر پایه تشکیل ایده دو دولت باشد.

کوشنر سفر دوره‌ای خود به اردن و مغرب و فلسطین اشغالی را این هفته برای دیدار با مسئولان و جلب حمایت از بخش اقتصادی طرح معامله قرن آغاز کرد. این طرح در جریان نشست ماه ژوئن در بحرین اعلام خواهد شد.

گویت تصریح کرد: سخنان شاه اردن به منزله پیامی به کوشنر و تیم او بود که تاکید کردند احساس تعهدی به چارچوب های گذشته مذاکرات صلح براساس ایده دو دولت ندارند.

هفته گذشته هم پایگاه اسرائیلی هاآرتص در خبری مدعی شد مخالفت ملک عبدالله پادشاه اردن با معامله قرن، حاکمیت اردن را تحت فشار کم سابقه‌ای قرار داده است تا جایی که پادشاه اردن در سایه افزایش تحرکات عناصر آمریکا، اسرائیل و سعودی جهت پذیرش معامله، نسبت به وقوع کودتا نگران است.

طی هفته‌های گذشته تغییر و تحولات گسترده و بسیار مهمی در ساختار دستگاه امنیتی اردن رخ داده که از چشم رسانه‌ها دور مانده است. بر اساس این تغییرات ناگهانی، شخصیت‌های حامی معامله قرن برکنار شده و یا به حاشیه رانده شده‌اند.

ارسال نظر: