جهاد اسلامی: هدف معامله قرن منزوی کردن برخی از جمله ایران است

کدخبر: 2325592

نماینده جهاد اسلامی در تهران ضمن اعلام اینکه هدف اصلی طرح آمریکا موسوم به «معامله قرن» منزوی کردن ترکیه، ایران، سوریه، عراق و یمن است، گفت،: نشست کنونی بحرین مقدمه‌چینی برای اجرای معامله قرن است.

همزمان با برگزاری اجلاس منامه برای شروع فرآیند اجرایی طرح آمریکایی - صهیونیستی موسوم به «معامله قرن»، جمعیت «دفاع از ملت فلسطین» با همکاری «خبرگزاری قدس» در تهران، طی نشستی تخصصی با عنوان «بررسی امکان و عدم امکان اجرای معامله قرن و راهبرد محور مقاومت » پیامدها و افق تحولات آینده را بررسی کرد.

این نشست با حضور «ناصر ابوشریف» نماینده جنبش جهاد اسلامی و «مجتبی فردوسی‌پور» سفیر سابق ایران در اردن و حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری قدسنا ، در این نشست ناصر ابو شریف با توجه به شکست نشست اقتصادی بحرین گفت: این طرح برای بهبود بخشیدن به اوضاع اقتصادی غزه است اما حقوق مردم فلسطین در آن در نظر گرفته نشده است.در واقع نشست بحرین مقدمه چینی برای اجرای معامله قرن است.

نماینده جنبش جهاد اسلامی افزود: نشانه های معامله قرن به صورت کامل مشخص شده است.مهمترین مفاد آن این است که قدس پایتخت اسرائیل خواهد بود، مدیریت اداره مسجدالاقصی بر عهده عربستان خواهد بود، دولت جدید فلسطین ارتش نخواهد داشت و تنها حق داشتن نیروی پلیس را دارد.

ابوشریف گفت: در این طرح موضوع آوارگان فلسطینی لغو خواهد شد و فقط کسانی به فلسطین باز خواهند گشت که در سال ۱۹۴۸ در فلسطین ساکن بوده اند که البته اکثر این افراد مرده اند.

ابوشریف ادامه داد مهمترین هدف این طرح عادی سازی روابط با کشورهای مهم عربی خواهد بود. این قرار داد از سوی همه طرفین لازم الاجرا است و هر کشوری آن را رد کند مجازات سنگینی در انتظار آن خواهد بود.همچنین پذیرش این قرار داد برای فلسطینی ها اجباری است.

نماینده جنبش جهاد اسلامی با تبیین محتوای طرح معامله قرن افزود: مهمترین مفاد آن این است که قدس پایتخت اسرائیل خواهد بود، مدیریت مسجدالاقصی از اردن به عربستان واگذار می‌شود، دولت جدید فلسطین از حق داشتن ارتش محرم است و صرفا می‌تواند پلیس داشته باشد.

وی افزود: مهمترین هدف این طرح عادی سازی روابط رژیم اشغالگر قدس با کشور‌های عربی است.

ابوشریف ادامه داد: اعلام کردند که نشست بحرین برای توسعه اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی کرانه باختری و غزه است در حالی که موضوع اصلی عادی سازی روابط بین کشورهای عربی و صهیونیست‌ها می‌باشد که از مدتها قبل آغاز شده و در این نشست علنی می‌شود.

وی تصریح کرد: نشست بحرین بسیار نتایج ناامید کننده‌ای داشته است. غایبین آن زیاد بودند و حتی بازرگان اماراتی، سعودی و بحرینی در آن شرکت نکردند.

ابوشریف با بیان این که هدف معامله قرن منزوی کردن ترکیه، ایران، سوریه، عراق، یمن و گروه‌های مقاومت است گفت: این که چرا بحرین میزبان این نشست بود دلیل آن روشن است زیرا بحرین دعوت کننده نبود و این آمریکا بود که دیگران را دعوت کرد و این مسئله نشان می‌دهد که بحرین هیچ حاکمیتی بر زمین و ملت خودش ندارد و رژیم بحرین تا بن دندان معتقد به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

وی در پایان افزود: این قرار داد از جانب همه طرف‌ها لازم الاجرا و برای فلسطینیان اجباری است و هر کشوری آن را رد کند مجازات سنگینی در انتظارش خواهد بود.

در ادامه این نشست مجتبی فردوسی سفیر سابق کشورمان در اردن نیز اهداف طرح موسوم به معامله قرن و اجلاس منامه را تبیین کرد.

مجتبی فردوسی پور در نشست اظهار کرد: در شکل گیری و تکوین رژیم صهیونیستی سه مؤلفه ایدئولوژی، امنیت سازی و ایدئولوژی- امنیت را می‌توان در نظر گرفت. صهیونیست‌ها تلاش کردند که بتوانند اهداف خود را در قالب طرح بالفور جدید شکل دهند اما نه در تجزیه روسیه موفق شدند و نه در عراق توانستند توطئه خود را پیاده سازی کنند.

وی تصریح کرد: آنها در جنگ‌های مختلفی که شکل دادند به دنبال امنیت سازی برای سرزمین‌های اشغالی خود بودند در سال ۱۹۶۷ مبنای اشغالگری ۲۰ درصد تحت سیطره صهیونیست‌ها و ۸۰ درصد در تصرف فلسطینی‌ها بود اما بعد از آن ورق برگشت و ۸۰ درصد سرزمین‌های فلسطینی در سیطره صهیونیست‌ها قرار گرفت.

سفیر پیشین ایران در اردن همچنین بیان کرد: صهیونیست‌ها از کمپ دیوید تا اسلو به صورت مخفیانه شروع به مذاکره کردند اما با پیروزی انقلاب اسلامی شاهد بودیم که مهندسی معکوس اتفاق افتاد و جمهوری اسلامی ایران امنیت سازی را پیگیری کرد و همچنین گروه‌های جهادی مانند حزب الله، جنبش جهاد اسلامی و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) ایجاد شدند.

وی در ادامه بیان کرد: شرایط به گونه‌ای پیش رفت که در سال ۲۰۰۲ ملک عبدالله پادشاه وقت عربستان پیشنهاد طرح عربی زمین در برابر صلح را مطرح کرد که این طرح هم اجرایی نشد. امروز هم شاهد هستیم اگر می‌گفتند مقاومت را کنار بگذارید یا زمین دهید که صلح و سازش صورت گیرد اکنون می‌گویند رفاه دریافت کنید، رونق اقتصادی داشته باشید که در مقابل امنیت اسرائیل تأمین شود. کار فلسطین به جایی رسیده که پرونده‌اش در حوزه بین الملل امروز به جای توجه به حقوق فلسطینی‌ها، توجه به احقاق حقوق اسرائیل باشد.

فردوسی پور در ادامه بیان کرد: گاهی گفته می‌شود نتانیاهو به دنبال روند ترامپ است در حالی که اسرائیل به ویژه افراط گرایان راست از طرح‌های صر ف آمریکایی پیروی می‌کنند و آمریکا به عنوان ابزار و اهرم فشار و آلترناتیو اسرائیل برای توسعه است.

وی با تاکید بر این که طرح معامله قرن یک فریب است، گفت: آنها به دنبال این هستند که حقوق فلسطینی‌ها اعم از مقدسات، قدس، بازگشت آوارگان و همه را نادیده بگیرند و به این ترتیب پرونده قدس را ببندند. همچنین تأیید سه جانبه از تشکیلات خودگردان، حماس و اسرائیل داشته باشند تا بتوانند مشروعیت خود را تضمین کنند.

این تحلیل گر ارشد مسائل خاورمیانه با تاکید بر این که نشست بحرین و منامه شکست خورد گفت: در حال حاضر کوشنر بعد از بحرین قصد دارد با سفر به اردن با پادشاه این کشور دیدار و گفت و گو کند و همچنین در سفر دیگری به مغرب مذاکراتی را در آنجا انجام دهد و در نهایت نتایج این گفت و گوها را با نتانیاهو در میان بگذارد که از عدم حضور تجار و اعراب شکایت داشتند.

وی ادامه داد: فلسطینی‌ها هرگز نمی‌پذیرند از مسئله قدس و پناهندگان عبور کنند یقیناً ملت فلسطین نسبت به نسل‌های آینده کوتاه نخواهند آمد و مقاومت به جایی رسیده که توازان وحشت برقرار است و جنبشهای مقاومت بسیار قوی‌تر از قبل عمل می‌کنند.

فردوسی پور در پایان افزود: باید این توازن نظامی تا جایی پیش برود اگر اسرائیلی‌ها به دور خود دیوار می‌کشند این دیوارشان کوتاه‌تر شود و شک نکنید یهودی‌هایی که از روسیه و یا آفریقا مهاجرت کردند حتماً به کشورهای خود بازمی‌گردند. امروز توان مقاومت به گونه‌ای است که مهاجرت معکوس را تشویق کرده و ما بدون تردید سرزمین‌های فلسطین در تصرف ملت فلسطین را خواهیم داشت و شکی نیست که سرزمین‌های اشغالی آزاد می‌شود.

فارس

ارسال نظر: