غزه و حماس؛ اصلی ترین اهرم رقبای نتانیاهو

کدخبر: 2325686

تکرار انتخابات کنست و ناکامی نتانیاهو در تشکیل دولت موجب شده بیش از گذشته رقبای نتانیاهو فرصت را برای پایان دادن به ۱۲ سال نخست وزیری نتانیاهو مغتنم بشمارند. آنچه در هفته های گذشته بسیار از سوی رقبای نتانیاهو تکرار می شود، ناکامی دولت در مهار حماس و نوارغزه است.

نسیم آنلاین :. تداوم راهپیمایی های بازگشت وبالون های آتش زا کار را بیش از گذشته برای نتانیاهو سخت کرده است.

به طور نمونه عضو کنست رژیم صهیونیستی از ائتلاف آبی سفید اذعان کرد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم در برابر جنبش حماس در غزه ناتوان است و قادر به بازیابی بازدارندگی در برابر این جنبش نیست . رام بن باراک تصریح کرد که نتانیاهو فقط به فکر خودش است و برای اسرائیلی‌ها کاری انجام نمی‌دهد .

وی گفت که ساکنان مرزهای جنوبی در وضعیت بسیار بدی قرار دارند و هیچ امنیتی ندارد و نتانیاهو نمی‌تواند کاری برای آن‌ها انجام دهد.

حال که در آستانه پنجمین سالروز جنگ 51 روزه رژیم صهیونیستی علیه غزه قرار داریم ، ژنرال اسرائیلی فاش کرد که این رژیم به جنگی ناخواسته با حماس در غزه نزدیک می‌شود.

ژنرال آموس گلعاد در گفتگو با امیر بوخبوط تحلیلگر نظامی پایگاه خبری عبری زبان والا عنوان کرد: در آستانه 5امین سالروز جنگ اخیر در غزه، اشتباهاتی که اسرائیل قبلا در قبال حماس مرتکب می‌شد، دوباره در حال تکرار شدن است.

گلعاد اشاره کرد که جنگ سال 2014 در غزه، طولانی‌ترین جنگ ارتش صهیونیستی بود زیرا 51 روز به طول انجامید و طی آن 4500 موشک به سمت اراضی اشغالی شلیک شد و در مقابل ارتش هم 6 هزار نقطه و 32 تونل هجومی حماس را مورد حمله قرار داد که طی آن بیش از دو هزار نفر به شهادت رسیدند و 72 نظامی و شهرک‌نشین صهیونیست هم کشته شدند.

وی تصریح کرد که پس از گذشت 5 سال، ایدئولوژی حماس تغییری نکرده است و این جنبش همانند قبل حاضر به شناسایی رژیم صهیونیستی و مذاکره با آن نیست و هدف اصلی این جنبش رسیدن به کرانه باختری و همراه ساختن گروه‌ها و جریان‌های ملی فلسطینی با خود است.

تلاش نتانیاهو برای انعقاد آتش بس تا پیش از انتخابات

روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از منابع رژیم صهیونیستی نوشت، توافق آتش‌بس حاصل شده شامل گسترش مساحت ماهیگیری در ساحل غزه تا ۱۵ مایل مقابل توقف تیراندازی از غزه به سمت اسرائیل است. منابع افزودند، این توافق به واسطه مصر و سازمان ملل حاصل شده است. منابع فلسطینی پیشتر گفته بودند، مقامات اسرائیلی روز جمعه اجازه مجدد انتقال سوخت صنعتی به نیروگاه برق غزه و افزایش مساحت ماهیگیری در سواحل دریای غزه را داده‌اند. هم چنین نیکلای ملادینوف هماهنگ کننده ویژه صلح سازمان ملل در منطقه دیروز شنبه طی تماسی تلفنی با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس درباره آخرین تحولات نوار غزه از جمله توافق آتش‌بس اخیر صحبت کرد.

بر اساس گزارش وبگاه فلسطینی «قدس پرس»، هنیه در این تماس تلفنی بر ضرورت عدم وقت‌کُشی رژیم صهیونیستی در اجرای توافق‌ها تأکید کرد و از تأثیرات منفی آن سخن گفت.

هنیه در این تماس تلفنی که همزمان با انتشار اخباری مبنی بر توافقی برای توقف ارسال بالن‌های آتش‌زا انجام شد، اعلام کرد، ارتش رژیم صهیونیستی باید از تیراندازی به سمت فلسطینی‌هایی که در راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز بازگشت شرکت می‌کنند، خودداری کند. در پایان بر ادامه تماس‌ها میان دو طرف برای تضمین دقت اجرایی کردن توافق شد.

در این راستا منابع فلسطینی تاکید کردند، وارد کردن سوخت صنعتی از اسرائیل از طریق گذرگاه کرم ابوسالم برای راه اندازی تنها نیروگاه برق غزه از سرگرفته شده است.

به گفته منابع، این مقدمات بعد از تماس‌هایی است که میانجی‌گرانی از قطر و مصر و سازمان ملل برای تقویت توافقات آتش‌بس بین گروه‌های فلسطینی و اسرائیل انجام داده‌اند.

رژیم صهیونیستی سه‌شنبه از توقف سوخت رسانی برای فعالیت نیروگاه برق در واکنش به شلیک بالون‌های آتش‌زا از غزه به سمت اراضی اشغالی خبر داد .

نتانیاهو در پاسخ به منتقدان: باز انتقاد معارضان دولت در نحوه تعامل با غزه تعجب‌ نمی‌کنم

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه هفتگی کابینه در امروز (یکشنبه) به نوار غزه و تشریح وضعیت آن پرداخت.

بر اساس گزارش وبگاه « فلسطین‌الیوم » نتانیاهو گفت: اسرائیل اخیرا مجازات‌هایی علیه غزه تحمیل کرده که بارزترین آن توقف ورود سوخت است؛ در صورت لزوم در آینده اقدامات سخت‌تری نیز در پیش خواهیم گرفت و ممکن است در پایان امر ناچار به عملیات نظامی (علیه غزه) بشویم.

وی افزود: از انتقاد معارضان دولت در نحوه تعامل با غزه تعجب‌ نمی‌کنم، کسانی که از ما می‌خواهند عملیات نظامی علیه غزه انجام دهیم اولین کسانی هستند که در صورت انجام این موضوع توسط ما، دست به انتقاد خواهند زد. من رنج ساکنان مجاوز غزه (شهرک‌نشینان شهرک‌های مجاور غزه) را درک می‌کنم و تا حد امکان برای کاهش آن تلاش می‌کنم.

در همین راستا، یک مقام دیپلماتیک در رژیم صهیونیستی بامداد یکشنبه گفت، در صورت عدم تداوم آرامش در مرز غزه و آغاز مجدد راهپیمایی‌های روز جمعه، گزینه نظامی اجرا می‌شود

باید دید که آیا نتانیاهو موفق می شود با ایجاد آرامش در نوارغزه یکی از چالش های انتخاباتی خود را کمرنگ کند؟

ارسال نظر: