عربستان سعودی دوست اسرائیل ماست

کدخبر: 2329461

مقام ارشد سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی: سعودی ها دوستان ما هستند؛ آنها به روابطشان با ما احترام می گذارند.

روزنامه الکترونیکی رأی الیوم در یادداشتی به قلم زهیر اندراوس نوشت: تل آویو به افشای زوایای پنهانی از روابطش با سعودی ادامه می دهد و رژیم سعودی هیچ واکنشی به این افشاگری ها نشان نمی دهد.

«مناخیم ناهیک ناووت» مقام ارشد امنیتی اسرائیل که در موساد مسئولیت های مهمی نظیر معاونت رئیس این سازمان و ریاست بخش روابط غیررسمی با کشورهای خارجی فاقد روابط رسمی دیپلماتیک با اسرائیل را برعهده داشته است در مصاحبه ای تلویزیونی با یک کانال عبری گفته است: اسرائیل در میان سعودی ها دوستان و متحدان بسیاری دارد. آنها به چشم دشمن به ما نگاه نمی کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سعودی ها دشمن اسرائیل هستند؟ گفت: آنها دوستان ما هستند. آنها به روابطشان با ما احترام می گذارند و اکنون به علت نگرانی از درگیری های دینی در جهان اسلام در رنج هستند. این تصوّر موجود در میان ما که کشورهای عربی خواهان نابودی اسرائیل هستند تصوّر درستی نیست. قطعاً اکنون چنین چیزی وجود ندارد. موضوع روابط اسرائیل با جهان عرب اساساً در میان عربها مورد اختلاف است.

مرکز مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی نتایج مطالعات جدیدی را درخصوص روابط پنهان اسرائیل و سعودی منتشر کرده است. در این گزارش به اسناد ویکی لیکس اشاره شده است که؛ همه می دانند میان ریاض و تل آویو گفتگوهای پنهان درخصوص ایران جریان دارد. این اسناد نشان می دهد که بسیاری از شرکت های اسرائیلی به کشورهای عربی حاشیه خلیج [فارس] مشاوره امنیتی می دهند و به نیروهای ویژه این کشورها آموزش می دهند و تجهیزات پیشرفته در اختیارشان می گذارند. مقامات ارشد طرفین نیز دائماً با یکدیگر ملاقات می کنند.

اسرائیل در نرم کردن سیاست ها برای صادرات اسلحه به کشورهای منطقه و کاهش مخالفت واشنگتن برای فروش سلاح به این کشورها نقش دارد. این موضوع حامل این پیام آشکار است که به جای تهدید می توانند با یکدیگر همکاری کنند. افزون بر این تل آویو می تواند آزادانه تولیدات خود را در کشورهای عرب منطقه خلیج فارس بفروشد به شرط آنکه روی این کالاها عبارت «ساخت اسرائیل» نوشته نشود.

در این گزارش آمده است: با وجود آنکه اسرائیل با کشورهای عربی روابط دیپلماتیک عادی ندارد اما دشمنی با ایران منفعت مشترک آنهاست و این موضوع اخیراً منجر به همگرائی گسترده ریاض و تل آویو شده است. البته اگرچه سعودی ها بهبود روابط خود با رژیم عبری را به پیشرفت در گفتگوی اسرائیلی ها و فلسطینی ها مشروط کرده است اما میان قطع ارتباط کامل با روابط دیپلماتیک کامل فاصله بسیاری وجود دارد که به هریک از آنها فرصت می دهد به دور از انظار، با یکدیگر همکاری داشته باشند.

در این گزارش همچنین اشاره شده است که سعودی ها و دیگر کشورهای خلیج فارس به خوبی از میزان قدرت اسرائیل در آمریکا و میزان نفوذی که در مصوبات کنگره آمریکا دارد آگاهند. به همین علت می خواهند روابطی با تل آویو داشته باشند. اما این روابط هنوز به سطح عادی نرسیده است. بدون پیشرفت در روند صلح با فلسطینی ها نمی توان انتظار داشت در این روابط پیشرفتی صورت گیرد.

براساس این گزارش: سعودی ها و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس معتقدند آثار منفی برقراری روابط دیپلماتیک علنی با اسرائیل بسیار بیش از آثار مثبت آن است. برخی از کشورهای خلیج فارس اکنون بدون آنکه ناچار به پرداخت هزینه ای باشند با اسرائیل روابط پنهان دارند. افکار عمومی کشورهای عربی اکنون هرگونه رابطه با اسرائیل را رد می کنند.

خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر: