مرکل نگران روابط مسکو با احزاب راستگرای اروپایی

کدخبر: 2329920

صدراعظم آلمان در برلین اعلام کرد که روابط مسکو با احزاب راستگرا در کشورهای عضو اتحادیه اروپا مایه نگرانی است و در این باره سوالاتی وجود دارد.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان طی نشست خبری روز جمعه (دیروز) خود در پایتخت این کشور، روسیه را به حمایت از احزاب افراطی دست راستی در کشورهای اروپایی متهم و درباره روابط مسکو با این احزاب ابراز نگرانی کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، صدراعظم آلمان در نشست خبری در برلین با پیش کشیدن موضوع روابط روسیه با احزاب افراطی دست راستی اروپایی، تلویحا مسکو را به دخالت در روندهای سیاسی داخلی کشورهای عضو اتحادیه اروپا متهم کرد.

آنگلا مرکل مدعی شد: «سوالاتی در اینجا وجود دارد. ما مکرر شاهد حمایت قوی روسیه از احزاب دست راستی (در کشورهای اروپایی) بوده‌ایم و این ما را نگران می‌کند».

صدراعظم آلمان به جنجال‌ها درباره تامین مالی «حزب لیگ» ایتالیا توسط روسیه هم اشاره و تاکید کرد که دولت ایتالیا باید درباره اتهامات وارد شده در این پرونده تحقیق کند.

پیشتر، دادستانی میلان به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره ارائه کمک‌های مالی روسیه به حزب دست راستی لیگ که ریاستش را «ماتئو سالوینی» وزیر کشور و معاون اول نخست‌وزیر ایتالیا بر عهده دارد، از آغاز تحقیقات قضایی در این باره خبر داده بود.

طبق گزارش‌ها، «جیانلوکا ساوُیینی» دوست و مشاور نزدیک وزیر کشور ایتالیا متهم اصلی این پرونده است و درباره مکالمات او با برخی طرف‌های روس که روابط نزدیکی با کرملین دارند، یک فایل صوتی وجود دارد.

بنا بر این گزارش‌ها در این فایل، سه ایتالیایی شامل ساوُیینی و سه روس درباره یک معامله نفتی ۱.۵ میلیارد دلاری مذاکره می‌کنند و طرف‌های ایتالیایی خواهان تخفیف در هزینه قرارداد می‌شوند تا بتوانند آن را به حساب حزبشان واریز کنند.

ماتئو سالوینی وزیر کشور ایتالیا و ساوُیینی در اظهاراتی جداگانه، اتهام‌های وارد شده به آنها درباره دریافت پول از روسیه ر ا رد کرده‌اند.

وزیر کشور ایتالیا دریافت هرگونه وجه غیرقانونی از سوی حزبش را تکذیب کرد و گفت که حتی «یک دلار» از روسیه دریافت نکرده است.

خبرگزاری فارس

ارسال نظر: