یکی از نزدیکان رهبر شیعیان نیجریه:

شیخ زکزاکی علاقه دارد پس از درمان به نیجریه بازگردد

کدخبر: 2331265

شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه که به تازگی از بند ارتش این کشور رهایی یافته است روز گذشته به همراه خانواده‌اش برای درمان و رسیدگی به وضعیت سلامتی خود وارد هند شد؛ درمانی که گفته می‌شود پس از بهبودی نسبی، احتمال عدم بازگشت شیخ زکزاکی به نیجریه وجود دارد. خود وی اعتقادی به اقامت در خارج از این کشور ندارد و علاقه‌مند است تا همچنان در بین مردم این کشور آفریقایی به تبلیغ دین اسلام بپردازد.

شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه که به تازگی از بند ارتش این کشور رهایی یافته است روز گذشته به همراه خانواده‌اش برای درمان و رسیدگی به وضعیت سلامتی خود وارد هند شد؛ درمانی که گفته می‌شود پس از بهبودی نسبی، احتمال عدم بازگشت شیخ زکزاکی به نیجریه وجود دارد. خود وی اعتقادی به اقامت در خارج از این کشور ندارد و علاقه‌مند است تا همچنان در بین مردم این کشور آفریقایی به تبلیغ دین اسلام بپردازد.

گفتنی است چند روز پیش دادگاه نیجریه به‌دلیل وخامت اوضاع جسمانی شیخ زکزاکی، مجوز آزادی وی و همسرش را صادر کرد و شیخ زکزاکی روز گذشته به اتفاق همسرش برای درمان وارد هند شد تا رأی دادگاه ابوجا پس از دو هفته تأخیر به اجرا درآید. گفته می‌شود روند درمان زکزاکی با نظارت و همراهی نیروهای دولت نیجریه در بیمارستان مشخص‌شده‌ای در هند صورت می‌گیرد.

شیخ زکزاکی روز دوشنبه از کادونا عازم فرودگاه ابوجا، پایتخت نیجریه شده و از آنجا به هند سفر کرده است؛ این سفر در حالی صورت گرفت که قاضی گفته بود سلامتی شیخ رو به وخامت است و هر لحظه ممکن است از دنیا برود.

دو هفته پیش، رسانه‌های نیجریه خبری منتشر کردند مبنی‌بر اینکه رهبر شیعیان این کشور پس از 1300 روز اسارت و رسیدگی‌نشدن به سلامت جسمانی‌اش، به هند می‌رود و آزادی مشروطی برای آن تعیین شده است؛ آزادی‌ای که اکنون و با گذشت دو هفته از صدور رأی دادگاه ابوجا، برای ادامه درمان به بیمارستانی مشخص در هند اجرایی شد.

اجرایی‌شدن رأی دادگاه ابوجا، در سفر زکزاکی به هند پس از آن صورت گرفت که مسلمانان نیجریه و چهره‌های مختلف سیاسی جهان ماه‌ها به رسیدگی‌نشدن به وضعیت سلامتی شیخ‌زکزاکی، اعتراض‌ها و تحصن‌های متعددی از خود نشان دادند و حتی در اعتراض به تأخیر در اجرای آن در مقابل سفارت نیجریه در لندن تحصن چندروزه انجام دادند. اکنون و پس از گذشت دو هفته، اخباری مبنی بر اعزام شیخ ابراهیم زکزاکی به هند، منتشر شده و از ورود ایشان به همراه همسرش به یکی از بیمارستان‌های هند سخن گفته می‌شود.

ورود شیخ زکزاکی به هند را می‌توان یک پیروزی برای مسلمانان نیجریه دانست که چندین سال است برای حفظ اسلام و آیین خود با دولت نیجریه مبارزه می‌کنند. پس از این مبارزات و ایستادگی‌ها بود که رهبر شیعیان نیجریه در مراسمی دینی که بیش از دو هزار نفر از شرکت‌کنندگان و پنج نفر از فرزندانش در آن مراسم به شهادت رسیدند، بازداشت شد و تا امروز بیش از 1300 روز بود که در بازداشت و زندان دولت نظامی نیجریه به سر برده تا اینکه با اعتراض به وضعیت سلامتی ایشان و خطر تدریجی شهادت، از سوی دادگاه ابوجا آزادی مشروط به درمان در هند را دریافت کرد.

گفته می‌شود ممکن است شرایط به گونه‌ای رقم خورد که شیخ زکزاکی پس از بررسی و درمان در بیمارستان هند، به ابوجا بازنگردد و دولت نیجریه این اجازه را بدهد که ایشان در خارج از این کشور اقامت کند؛ اما یکی از نزدیکان شیخ زکزاکی به «صبح‌نو» می‌گویند که خود شخص زکزاکی علاقه‌مند است تا پس از بهبودی و درمان، به نیجریه بازگردد و در میان مردم این کشور باشد و همچنان به ارشادات اسلامی خود در این کشور آفریقایی بپردازد.

حال باید دید با ادامه روند سلامت جسمی شیخ زکزاکی آیا دولت ابوجا بازگشت ایشان را مد نظر قرار می‌دهد یا اینکه اقداماتی صورت می‌گیرد تا ایشان در کشوری دیگر اقامت کنند.

نیجریه را می‌توان سومین کشور پرجمعیت شیعه جهان پس از ایران و عراق به شمار آورد؛ کشوری با حدود ۱۷۰‌میلیون نفر جمعیت که ۴۰‌درصد آن را مسیحیان و 50‌درصد دیگر را مسلمانان تشکیل می‌دهند؛ مسلمانانی که به برکت تلاش‌های «شیخ ابراهیم زکزاکی» حدود ۱۰ میلیون نفر از آنان طرفدار انقلاب اسلامی و مذهب جعفری شده‌اند. این مساله را می‌توان در راهپیمایی روز قدس، راهپیمایی روز اربعین و مراسم روز عاشورا در این کشور به خوبی دید. قطعاً نیجریه یک استثنا نیست و می‌توان این‌گونه برنامه‌های موفق را دیگر کشورهای جهان هم دید؛ اما تلاش‌های 30 ساله شیخ زکزاکی واقعیت دیگری را در این نقطه از غرب آفریقا به تصویر می‌کشد. او بدون پشتوانه مالی و سازمانی و با ایثار و همت مردم توانست گامی موفق در توسعه ارزش‌های اسلامی بردارد. ایثار و بندگی‌ای که می‌توان با شهادت 6 فرزند رهبر شیعیان نیجریه در راه احیا و بیداری مردم در سال‌های اخیر به روشنی مشاهده کرد.

«شیخ ابراهیم زکزاکی» 64 ساله که فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد و مطالعات علوم قرآنی و عربی است، سال ۱۹۵۳ میلادی در شهر «زاریا» در شمالِ غربی نیجریه به دنیا آمد. زکزاکی از بدو ورود به دانشگاه فعالیت سیاسی‌اش را آغاز کرد. سال‌های ۱۹۷۷ و ۱۹۷۸ میلادی، دبیرکل انجمن دانشجویان مسلمان نیجریه در پردیس اصلی دانشگاه احمدو بود.

روزنامه صبح نو

ارسال نظر: