اختلاف نظر ترامپ و آبه درباره آزمایش‌ موشکی کره شمالی علنی شد

کدخبر: 2331754

نخست‌وزیر ژاپن در دیدار دوجانبه با رئیس‌جمهور آمریکا در حاشیه نشست «گروه 7»، آزمایش‌های موشکی کره شمالی را نقض قوانین و مقررات سازمان ملل خوانده است.

«آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن طی سخنانی در حاشیه نشست گروه ۷ در فرانسه، اختلاف نظر خودش با رئیس‌جمهور آمریکا درباره آزمایش‌های موشکی کره شمالی را عیان کرد.

بنا بر گزارش «رویترز»، علیرغم تاکید «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن بر همسو بودن مواضعشان در قبال کره شمالی، امروز یکشنبه اختلاف نظر آنها درباره آزمایش‌های موشک‌های کوتاه برد کره شمالی علنی شد.

طبق این گزارش، «ترامپ که برای روابط خودش با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی ارزش بسیاری قائل می‌شود، گفته که این آزمایش‌ها (آزمایش موشک‌های کوتاه برد) نقض توافق بین آنها نبوده است».

آبه شینزو نخست‌وزیر ژاپن اما طی اظهاراتی در شهر «بیاریتز» محل برگزاری نشست گروه ۷ تاکید کرده که آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی نقض قواعد و مقررات سازمان ملل است.

اظهارات این مقام ارشد ژاپنی در حالی مطرح شده که خبرگزاری رسمی کره شمالی گزارش کرد، کیم جونگ اون رهبر این کشور روز گذشته بر آزمایش یک «راکت‌انداز عظیم‌الجثه» نظارت داشت. تصاویری که این خبرگزاری از جدیدترین آزمایش موشکی کره شمالی منتشر کرده، راکت‌هایی را نشان می‌دهد که از استوانه‌های سوار بر یک خودروی هشت چرخ پرتاب می‌شود.

آنطور که ارتش کره جنوبی اعلام کرده است، کره شمالی روز گذشته دو موشک بالستیک کوتاه برد را در امتداد ساحل شرقی خود آزمایش کرده است.

آزمایش موشکی روز گذشته، هفتمین آزمایش کره شمالی از زمان دیدار ترامپ و کیم جونگ اون در منطقه مرزی و غیرنظامی دو کره در ماه ژوئن تاکنون محسوب می‌شود؛ دیداری که سومین دیدار آنها بعد از نشست سنگاپور و ویتنام این دو نفر بوده است.

پیش از این مقام‌های آمریکایی به ویژه شخص ترامپ در واکنش به این آزمایش‌های موشکی، بر کوتاه برد بودن موشک‌ها تاکید کرده و آنها را بی اهمیت خوانده‌اند.

ساعاتی بعد از آزمایش دو موشک کوتاهبرد کره شمالی که در واکنش به اقدامات تحریک‌آمیز کره جنوبی و آمریکا انجام شده بود، ترامپ به خبرنگاران در مقابل کاخ سفید گفت: «کیم جونگ اون (رهبر کره شمالی) بسیار با من رو راست و صریح است».

این در حالی است که وزیر خارجه کره شمالی در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا درباره پابرجا ماندن تحریمهای سخت علیه کره شمالی تاکید کرد که اگر واشنگتن بخواهد از تحریم‌ها در توافق با کره شمالی سوء استفاده کند یک اشتباه محاسباتی بزرگ خواهد بود.

«ری یونگ هو» وزیر خارجه کره شمالی ضمن تاکید بر اینکه پیونگ یانگ هم برای مذاکره و هم برای گزینه‌های دیگر آماده است، شدیدا از اظهارات اخیر مایک پامپئو انتقاد کرد و او را «یک گیاه سمی برای دیپلماسی آمریکا» خوانده بود.

خبرگزاری فارس

ارسال نظر: