معترضان فرانسوی‌ باز هم به خیابان‌ آمدند

کدخبر: 2333534

چهل‌وچهارمین شنبه اعتراض به سیاست‌های دولت فرانسه در شهر‌های مختلف از جمله نانت به عنوان محل فراخوان ملی برپا شد.

این هفته شهر‌های پاریس، بوردو، مارسی، لیل، لیون، تولوز و استراسبورگ شاهد حضور مردم معترض در خیابان‌ها بود. در نانت، یک شهر بزرگ در غرب فرانسه، نیز عده زیادی از معترضان دولت طی فراخوان ملی جمع شدند تا تظاهرات برپا کنند.

در پاریس تظاهرات در دو نقطه یکی داخل شهر و دیگری در فرودگاه اورلی برپا شد تا ضمن مخالفت با سیاست‌های خصوصی سازی دولت فرانسه، صدای اعتراش مردم به گوش مسافران که بیشترشان اروپایی هستند نیز برسد.

معترضان به سیاست‌های دولت مکرون در حالی هفته چهل و چهارم را به خیابان‌ها آمده اند که روز گذشته نیز اعتصاب فلج کننده کارکنان حمل و نقل شهر پاریس را قفل کرد و از کار انداخت. اعتصاب روز گذشته که در نوع خود از سال ۲۰۰۷ تاکنون بی سابقه بود در واکنش به سیاست ریاضت اقتصادی دولت ادوار فیلیپ صورت گرفت و سندیکا‌ها اعلام کردند در صورت عدم پاسخ مناسب از سوی دولت این اعتصابات ادامه می‌یابد.

دولت فرانسه قصد دارد قانون مربوط به بازنشستگی را اصلاح کند موضوعی که معترضان آن را به ضرر بازنشستگان و به نفع کارفرمایان می‌دانند. با این حال دولت اعلام کرده مصمم به اجرای آن است.

طی حدود ده ماه اعتراضات جنبش ضد سرمایه داری تاکنون ۱۱ نفر کشته و حدود ۱۴ هزار نفر زخمی یا بازداشت شده اند.

دولت فرانسه همچنین طی برنامه‌ای خاموش و اعلام نشده تقریبا تمامی چهره‌های سرشناس و رهبران جنبش ضدسرمایه‌داری را بازداشت کرده است تا بتواند پیش از سالگرد به راه افتادن جنبش (۱۷ نوامبر) صدای این جنبش مردمی را خفه کند؛ موضوعی که تاکنون در آن موفق نبوده است.

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر: