تأثیر حمله به آرامکو بر اعتراضات جلیقه زردها

کدخبر: 2333803

یک رسانه فرانسوی حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی را که موجب افزایش قیمت سوخت در غرب شده را عاملی را برای گسترش اعتراضات جلیقه زردها در این کشور دانست.

روزنامه لوپاریزین در این رابطه می نویسد: حمله اخیر به تأسیسات نفتی شرکت آرامکو در خاک عربستان که منجر به بالا رفتن قیمت نفت خام در جهان شد، فرانسه را با نگرانی تازه‌ای روبرو کرده است.

دولت فرانسه با افزایش ناگهانی قیمت نفت مجبور است بهای سوخت در کشور را بالا ببرد، اما از بیم تشدید اعتراض جنبش موسوم به «جلیقه‌زردها»، با احتیاط بسیار در حال تعیین قیمت داخلی سوخت است.

لوپاریزین در شماره امروز چهارشنبه ۲۷ شهریور در این زمینه نوشت: «ممکن است افزایش بهای بنزین و گازوئیل جرقه‌ای برای برافروختن دوباره آتش خشم جلیقه‌زردها و ایجاد بحرانی تازه در کشور باشد. دولت به دقت مشغول بررسی و تعیین نرخ سوخت است، اما این بار بیشتر از آن که مواظب قیمت خرید بشکه نفت خام باشد، با نگرانی تمام به قیمت‌های اعلام شده در پمپ‌بنزین‌ها توجه دارد.»

به دلیل حمله پهپادی به زیرساخت‌های نفتی در شرق عربستان، عرضه جهانی نیمی از نفت خام این کشور، یعنی معادل حدود ۵ درصد از عرضه جهانی این کالای راهبردی مختل شد. روز دوشنبه بهای نفت برنت دریای شمال که یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بهای نفت در بازارهای جهانی است، با جهش ناگهانی ۱۴.۶ درصدی روبرو شد.

قیمت بنزین در فرانسه هنوز ثابت است، اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که نرخ سوخت در پمپ بنزین‌های این کشور در روزهای آینده بین ۴ تا ۵ سنت افزایش یابد. در حال حاضر در فرانسه بهای میانگین یک لیتر بنزین ۹۸ که بهترین کیفیت را در این کشور دارد، ۱.۷۹ یورو است. بنا به پیش‌بینی کارشناسان، افزایش بهای بنزین در روزهای آینده احتمالا در برخی شهرهای فرانسه مانند لیون بیشتر از سایر شهرها خواهد بود.

دلیل اصلی شکل‌گیری جنبش جلیقه‌زردها در آبان ۹۷ اعتراض به افزایش مالیات سوخت بود. این جنبش در ادامه گسترش یافت و معترضان هر شنبه برای اعتراض در پاریس و شهرهای دیگر فرانسه به خیابان آمدند.

خبرگزاری مهر

ارسال نظر: