آیا FATF مسیر ورود زنان به ورزشگاه‌ها را طی می‌کند؟

کدخبر: 2336391

گویا به نظر می رسد سناریو تسری راه حل فیفا به سایر عرصه ها بسیار جدی است. امروز عصر برایان هوک نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران در نشستی در کمیته روابط خارجی سنا گفت: ورود زنان به استادیوم‌های فوتبال را نمونه‌ای از اثربخشی فشار خارجی است. او از این مسئله نتیجه‌گیری کرد که با فشار گسترده جهانی، می‌توان ایران را به «تغییر رفتار» واداشت. 

نسیم آنلاین : پس از آنکه زنان حق ورود به ورزشگاه ازادی پیدا کردند نسیم آنلاین در یادداشتی تحت عنوان « ماجرای زنان و ورزشگاه؛ چگونه حکمرانی نوین بر جهان حاکم می‌شود » به این مسئله پرداخت که جدا از آنکه ورود زنان به ورزشگاه صحیح است یا غلط، اما انفعال نظام در حل این موضوع و تسلیم شدن در مقابل فشار یک نهاد بین المللی چون فیفا آغاز مسیری است که باید به آن توجه کرد.

نهایتا اینکه پس از اعمال فشارهای فیفا و نهادهای خارجی سرانجام در 18 مهرماه جایگاه اختصاصی به زنان برای تماشای بازی ایران و کامبوج تخصیص داده شد. در این ماجرا فارغ از بررسی و قضاوت در مورد ابعاد فرهنگی و اجتماعی آن که در جای خود قابل تامل و بررسی است، آنچه حائز اهمیت است، این مساله می باشد که چرا در سایه انفعال و وادادگی متولیان داخلی و فقدان دیپلماسی ورزشی، نهادهای بین المللی باید با فشارهای خود در نظام تصمیم گیری ایران و حاکمیت جمهوری اسلامی اعمال نفوذ کنند و زمینه تغییر رفتار را ایجاد کنند؟

حضور یا عدم حضور زنان در ورزشگاه یا هر امر دیگری که مربوط به قوانین داخلی کشور و حاکمیت کشور است باید توسط تصمیم گیرندگان داخلی اعمال نظر بشود نه اینکه نهادهای بین المللی همراه با فشارهای بیرونی هنجارها و ارزش های خود را به کشور تحمیل کنند. امری که در مسائل و حوزه های دیگر مانند به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی در بازی های ورزشی، پذیرش فرقه ضاله بهائیت به عنوان دین، کشف حجاب و امثالهم شاهد آن هستیم.

آیا FATF گام بعدی است؟

گویا به نظر می رسد سناریو تسری راه حل فیفا به سایر عرصه ها بسیار جدی است. امروز عصر برایان هوک نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران در نشستی در کمیته روابط خارجی سنا گفت: ورود زنان به استادیوم‌های فوتبال را نمونه‌ای از اثربخشی فشار خارجی است که با فشار عظیمی که فیفا به ایران تحمیل کرد و به واسطه «همبستگی جهانی» در این موضوع، به زنان اجازه حضور در استادیوم داده شد. او از این مسئله نتیجه‌گیری کرد که با فشار گسترده جهانی، می‌توان ایران را به «تغییر رفتار» واداشت.

در روزهای اخیر برخی از اصلاح طلب ها هم به این مسئله دادم زده اند. به طور نمونه می توان به تیتر امروز رونامه آرمان از سخنان هاشمی طبا اشاره کرد.

لذا چه در ماجرای ورود یا عدم ورود زنان به ورزشگاه، چه پذیرش یا عدم پذیرش FATF یا در داستان سند 2030 و ابعاد فرهنگی آن ، آنچه اهمیت راهبردی دارد، سیاستگذاری و تصمیم گیری توسط نهادهای داخلی و با ورود کارشناسان و فعالان آن حوزه آن هم باتوجه به زمینه های بومی کشور است. وگرنه در سایه انفعال و بی توجهی نهادهای داخلی کشور یا سیاسی و جناحی کردن مسائل در نبود برنامه های مدون معطوف به زمینه ها و نیازهای بومی و فرهنگی کشور، باید منتظر اعمال قدرت و نفوذ نسخه های پیچیده شده توسط غرب برای کشور باشیم. امری که استقلال و حاکمیت کشور را دچار خدشه خواهد کرد.

ارسال نظر: