تصویر: تلویزیون فارسی « بن‌سلمان» را چه کسی تاسیس کرد؟!

کدخبر: 2341366

موسس شبکه ایران‌اینترنشنال که ولیعهد سعودی را "مظهر و مفهوم بزرگ عشق" می‌داند در واکنش به این حرف محمد بن سلمان که جنگ را به داخل مرزهای ایران خواهد کشاند، در توییتر نوشت: "خداوند این عقل و منطق و عزم و شجاعت را برای ما حفظ کند".

تلویزیون ایران اینترنشنال طی بیانیه ای که در وبسایت خود منتشر کرده و همچنین در مکاتبات خود با نشریه گاردین، شرکت خصوصی Volant Media را مالک اصلی این تلویزیون معرفی کرده است.

تا امروز فردی به نام «عادل عبدالکریم» عربستانی به عنوان تنها مدیر شرکت Volant Media شناخته می‌شد.

اما بررسی ژورنال ایرانیان کانادا مدارک دقیق‌تری از سازمان ثبت شرکت‌ها در انگلستان بدست آورده، که نشان می دهد «فهد ابراهیم الدغیثر» از ماه مه ۲۰۱۶ مالک و مدیر شرکت Volant Media بوده است.

بنابراین طبق این مدارک، «فهد ابراهیم الدغیثر» موسس تلویزیون ایران اینترنشنال است. اما این چهره ی پنهان که هیچ رسانه‌ای تا به حال ارتباطش با تلویزیون ایران اینترنشنال را بررسی نکرده است، دقیقا کیست؟

در مارس ۲۰۱۳، فهد ابراهیم الدغیثر به سمت ریاست شرکت مخابراتی عربستان سعودی به نام "زین" منصوب شد. زین سومین اپراتور تلفن همراه در عربستان است که شاهزادگان و اعضای خاندان سلطنتی از جمله شاهزاده سلطان آن را تاسیس کرده اند.

در فوریه ۲۰۱۶ و پس از سه سال ریاست، شاهزاده حسام از خاندان سلطنتی سعودی، جانشین فهد ابراهیم شد، اما فهد ابراهیم همچنان عضو هیات مدیره این شرکت باقی ماند.

فهد ابراهیم تنها چهار ماه پس از ترک سمت خود در شرکت زین و در مه ۲۰۱۶، شرکت Volant Media را خریداری کرد و یکسال پس از آن یعنی در مه ۲۰۱۷ تلویزیون ایران اینترنشنال، متعلق به شرکت Volant Media، تاسیس می شود.

«فهد ابراهیم الدغیثر» شخصیتی ضدایرانی است که در فضای مجازی اظهارات بسیار زیادی را به صورت مرتب در مدح خاندان سعودی و علیه ایران منتشر کرده است.

وی در توییت زیر با انتشار ویدیویی از مردمی که در ایران در صف خرید مرغ منجمد ایستاده بودند نوشت: "خدای را حمد و سپاس... ایرانیان مجبورند برای دریافت دو عدد مرغ برای کل یک خانواده آنهم با سوبسید ۲۰ درصدی دولت صف ببندند. فقر ریشه ی این رژیم را می‌خشکاند".

فهد ابراهیم که ولیعهد سعودی را "مظهر و مفهوم بزرگ عشق" و "اسطوره ی ما" معرفی می کند، در واکنش به این حرف محمد بن سلمان که جنگ را به داخل مرزهای ایران خواهد کشاند، در توییتر نوشت: "خداوند این عقل و منطق و عزم و شجاعت را برای ما حفظ کند".

فهد ابراهیم همچنین یکی از طرفداران سرسخت جدایی خوزستان از ایران است.

در جریان حمله ی تروریستی به رژه اهواز وی با انتشار عکسی از سربازی مجروح، ایران را پلنگی کاغذی خواند و نوشت: "عملیات شجاعانه که امروز در طول رژه نظامی در اهواز رخ داد منجر به کشته شدن ۲۴ تن از سربازان سپاه پاسداران ایران شد. عملیاتی که ترس از مقابله را را از بین برد و سرآغاز جنگ با نیروهای سرکوبگر خواهد شد.

در همین زمان بود که تلویزیون ایران اینترنشنال به یعقوب حر التسطری، سخنگوی گروه تروریستی الاحوازیه که ادعا کرده بود این حمله تروریستی توسط این گروه انجام شده تریبون داد که این کار خشم بسیاری از ایرانیان را برانگیخت.

بعد از حمله تروریستی اهواز یک فایل صوتی از تلویزیون ایران اینترنشنال به بیرون درز کرد که در آن راب بینون مدیر اجرایی سابق این شبکه به کارمندانش سفارش می کند که " شما می توانید استدلال کنید که هر حمله ای علیه حکومت ایران یا عناصر حکومت ایران، شامل غیرنظامیان باشد یا نظامیان، نباید تروریستی خوانده شود چون ما از مشروعیت حکومت ایران اطمینان نداریم".

یکی از افرادی که در فایل صوتی صحبت می‌کند و بنظر از کارمندان این شبکه است در این جلسه به راب بینون می گوید که طبق قوانین بین المللی هر حمله ای که بین غیرنظامیان و نظامیان تمایز قایل نشود فارغ از مشروعیت حکومت، تروریستی است. اما راب بینون در جواب می گوید که "این تنها یک تعریف حقوقی است".

«فهد ابراهیم» مقالات زیادی را در روزنامه الحیات متعلق به یکی از شاهزادگان سعودی، منتشر کرده است. در بحبوحه قتل خاشقچی، وی با انتشار مقاله ای در الحیات از بن سلمان رفع اتهام کرد و نوشت: "شیاطین در همه جا برای جلب توجه به رقص درآمده اند و خاشقچی آخرین فصل این تلاش است"

(این مقاله همچنان در وبسایت العربیه به زبان عربی در دسترس است). وی همچنین در این مقاله قتل خاشقچی را توطئه ای برای بدنام کردن «محمد بن سلمان» دانست و گفت که دشمنان تاب تحمل محبوبیت محمد بن سلمان را ندارند. طبق گزارش گاردین، یک منبع آگاه به گزارشگر این نشریه گفته است که بودجه ایران اینترنشنال حدود ۱۹۷ میلیون پوند معادل ۲۵۰ میلیون دلار است.

این منبع در جواب این سوال که آیا سرمایه گذار خصوصی حاضر است چنین سرمایه گذاری پرخطری را بکند، گفت: "پول از عربستان سعودی می آید، از دربار سلطنتی سعودی". پیشتر هم «علی علیزاده» تحلیلگر سیاسی مقیم لندن در حساب توییتر خود در مورد دستمزد کارکان ایران‌اینترنشنال نوشته بود:

"حقوق پایه ایران اینترنشنال ۴۵هزار یا ۱میلیارد تومن بدون تجربه خبرنگاری و بدون توانایی خواندن/نوشتن به انگلیسی، با چه هنری چنین حقوق سرسام‌آوری میگیرند؟"

بنابر شواهد و مدارک موجود، «فهد ابراهیم الدغیثر» و «عبدالرحمن الراشد» که هر دو در ارتباط با خاندان سلطنتی و از نزدیکان «بن سلمان» هستند، بازیگردانان و مهره‌های مهم جنگ رسانه‌ای سعودی علیه ایران هستند.

پیش از این گاردین نوشته بود که «عبدالرحمن الراشد» نیز در راه اندازی و تامین مالی ایران اینترنشنال سهیم بوده است، او چندی پیش برای تلویزیون ایران اینترنشنال پخش مستندی هشت قسمتی را درباره ی زندگی محمدرضا پهلوی آغاز کرده است.

این مستند توسط شرکتی در انگلستان به نام OR Media ساخته شده است. که این شرکت متعلق است او و همکار رسانه‌‌ای‌اش "عادل عبدالکریم" مالک کنونی ایران‌اینترنشنال است.

«جام نیوز»

ارسال نظر: