اعتراف نمایندگان کنگره آمریکا به تروریسم اقتصادی علیه ایران + سند

کدخبر: 2342441

هفده عضو مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ به وزیر خزانه‌داری این کشور ضمن اذعان به تروریسم اقتصادی واشنگتن علیه تهران اعلام کردند، «کارزار فشار حداکثری» در تبادلات مربوط به کالاهای بشردوستانه با ایران مانع ایجاد کرده است.

هفده عضو مجلس نمایندگان آمریکا که در بین آنها اسامی چهره‌های شناخته‌شده‌ای از قبیل «ایلهان عمر»، «رشیده طلیب» «آیانا پریسلی» و «رو خانا» دیده می‌شود، در نامه‌ای به «استیو منوشین» خواستار تسهیل تبادلات کالاهای بشردوستانه با ایران شدند و از تاثیرات کارزار فشار حداکثری و تحریم‌ها بر زندگی روزمره و وضعیت سلامتی مردم عادی ایران به شدت انتقاد کردند.

متن این نامه به شرح ذیل است:

«منوشین، وزیر خزانه‌داری عزیز

با نگارش این نامه نگرانی عمیقمان را درباره اثرات تحریم‌ها بر کمبود دارو در ایران به ویژه کودکان بیمار سرطانی و دیگر بیماری‌های پیشرفته یا نادر اعلام می‌کنیم. کارزار فشار حداکثری دولت (دونالد ترامپ) که هدف آن ضربه زدن به کادر رهبری ایران با تحریم‌های اقتصادی است، دارد تاثیرات دسته جمعی و تنبیهی علیه شهروندان عادی ایران برجای می‌گذارد.

در حالی که دولت (آمریکا) اعلام کرده است که تجهیزات انسان دوستانه شبیه دارو از تحریم‌ها معاف هستند، ما درباره گزارش‌هایی که خلاف این موضوع را نشان می‌دهند، نگران هستیم. تحریم‌های همه‌جانبه آمریکا با معافیت‌های بشردوستانه در تضاد قرار دارند. ماهیت گسترده این تحریم‌ها به ویژه قرار دادن بانک مرکزی (ایران) در بخش مربوط به تحریم‌های تروریستی دارد به حمایت فراحزبی و بلندمدت از این موضوع که از تحت تاثیر قرار نگرفتن تجارت بشردوستانه توسط تحریم‌ها اطمینان حاصل شود، آسیب وارد می‌کند. بانک‌ها و شرکت‌های دارویی خارجی از ترس مجازات شدن یا اعمال تحریم‌های ثانویه علیه آنها توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا از مراودات با ایران منصرف می‌شوند. تحریم‌های آمریکا سبب کمبود دارو و تجهیزات پزشکی (در ایران) شده و معالجات و داروهای حیاتی را از دسترس ایرانی‌ها دور کرده است.

دیوان بین‌المللی دادگستری متعلق به سازمان ملل اکتبر ۲۰۱۸ حکم نهایی خودش درباره اتهام نقض عهدنامه مودت ۱۹۵۵ را اعلام کرد و طی آن ابراز داشت که تحریم‌های اعمال شده یکجانبه ایالات متحده بعد از خروجش از برجام در ماه می ۲۰۱۸ ممکن است تاثیرات "جداً دردناکی بر سلامتی و جان افراد در سرزمین ایران" داشته باشد.

استراتژی جنگ اقتصادی علیه ایران دارد اثرات زیان‌باری روی آسیب‌پذیرترین قشرهای این کشور بر جا می‌گذارد. ده‌ها هزار بیمار تَصَلُّب، هموفیلی، اچ آی وی/ ایدز، صرع یا سرطان‌هایی از قبیل سرطان خون که یکی از اشکال سرطان‌های شایع کودکان در ایران است، کسانی هستند که به طور خاص تحت تاثیر این استراتژی قرار گرفته‌اند. تحریم‌ها دارند روی این بیماران که داروها و درمانشان به شدت به واردات وابسته است، تاثیرات مخربی بر جا می‌گذارند.

در حالی که ایران ۹۷ درصد از داروهای مورد نیازش را در داخل تولید می‌کند اما برای ۳ درصد باقیمانده دارو، به واردات از چند کشور وابسته است. این ۳ درصد برای سیستم سلامت و بهداشتی ایران، حیاتی است و (این ۳ درصد داروهای وارداتی) عمدتا شامل داروهای خاص پر هزینه‌تر برای بیماری‌های نادر و سرطانی است که عمدتا در داخل در دسترس نیستند. تحریم‌ها همچنین توانایی ایران را برای وارد کردن مواد خامی که درمان سرطان به آنها بستگی دارد، به شدت محدود می‌کند.علاوه بر این، بیمارستان‌ها برای دسترسی به تجهیزات پزشکی حیاتی برای شیمی درمانی و پرتو درمانی، دچار مشکل هستند و این سبب اختلال در روند درمان بیماران و در نهایت کم شدن میزان نجات بیماران سرطانی می‌شود. همچنین گزارش‌هایی درباره فعالیت رو به رشد بازار سیاه دارویی منتشر شده است، بازاری که جایگزینی غیرقابل اعتماد، با کیفیت پایین و بالقوه خطرناکی برای بیماران مستاصل است.

وزارت خزانه‌داری (آمریکا ۲۵ اکتبر ۲۰۱۹ یک "مکانیسم جدید" به منظور اجازه دادن برای واردات دارو به ایران اعلام کرد اما همراه با این اقدام، ایران تحت بند ۳۱ قانون پاتریوت ایالات متحده آمریکا، به عنوان یک کشور "نگران‌کننده از منظر پولشویی" تعیین شد. این اقدام، سبب می‌شود که مکانیسم بشردوستانه" (اعلام شده توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا برای واردات دارو برای ایران) را به مکانیسمی ناکافی تبدیل می‌کند چرا که شرایط سفت و سختی برای مشارکت بانک‌های خارجی به منظور تبادلات انسان دوستانه ایجاد می‌کند و از آنها می‌خواهد که "میزان بسیار زیاد و بی‌سابقه‌ای از اطلاعات در اختیار وزارت خزانه‌داری قرار داده و یک ارزیابی صلاحیت پیشرفته انجام دهند" (ارزیابی صلاحیت تحقیقی است که پیش از امضای قرارداد با یک شخص یا یک شرکت انجام می‌شود). خیلی بعید است که بانک‌ها داوطلبانه خودشان را در معرض شرایط جدی ضروری (مدن نظر وزارت خزانه‌داری آمریکا) برای مشارکت کردن در مبادلات انسان‌دوستانه با ایران قرار دهند، تبادلاتی که قبلا با یک مجوز عمومی معاف بودند. حقیقت آن است که در مخالفت با قرار دادن ایران ذیل بند ۳،۱۱ اعلام احتیاط کرده بودند چرا که این کار آنها را وادار می‌کرد به طور کلی ارزیابی مراودات انسانی دوستانه با ایران را متوقف کنند. نتیجه محتمل این "کانال" تنها سبب محدود کردن بیشتر ایران در دسترسی به تجهیزات پزشکی حیاتی خواهد شد.

با توجه به بیانیه اخیر و نگرانی‌های اعلام شده در بالا، از شما خواهش می‌کنیم به سوالات در متون زیر درباره خطی مشی تحریم‌ها و اجرای آن پاسخ دهید:

۱- آیا وزارت خزانه‌داری دستورالعمل واضحی در مکانیسم انسان دوستانه جدید خود درباره تبادلات (انسان دوستانه با ایران) ایجاد و توزیع کرده است؟

الف، اگر این کار را کرده است، ما خواهان انتشار علنی این دستور العمل هستیم و اگر این کار انجام نشده است، ما از شما می‌خواهیم فورا یک دستور العمل علنی برای پرداختن به پایبندی بیش از حد شرکت‌ها (به قواعد درخواستی خزانه‌داری آمریکا درباره تعامل با ایران) منتشر کند، شرکت‌هایی که از تحریم‌های ثانویه می‌ترسند.

ب، به غیر از این، در نیازمندی‌های بخش تبعیت از تحریم‌های آمریکا، چه منابع دیگری در دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) برای کمک به بانک‌ها و شرکت‌های آمریکایی و غیر آمریکایی و سازمان‌های غیر دولتی و گروه‌های خیریه در دسترس آنها قرار دارد؟

۲- در وزارت خزانه‌داری چه مکانیسم‌هایی برای نظارت و ارزیابی از کارآمدی برنامه تحریم‌ها و اثرات آنها بر واردات کالاهای بشردوستانه وجود دارد؟

۳- وزارت خزانه‌داری در هماهنگی با وزارت خارجه چه مراحل و اقدامات خاصی برای مشورت کردن با سازمان‌های غیردولتی، شرکت‌ها و تامین کنندگان بخش بهداشتی ایران به منظور ارزیابی اثرات تحریم‌های آمریکا بر نیازهای بشردوستانه انجام داده است؟

۴- اوفک از نوامبر ۲۰۱۸ چند مجوز خاص برای انتقال (کالاهای) بشردوستانه و دارو و تجهیزات پزشکی به ایران صادر کرده است؟ زمان تقریبی برای صدور چنین مجوزهایی چقدر است؟

۵- اوفک از نوامبر ۲۰۱۸ چند مجوز برای پروژه‌ها یا فعالیت‌هایی که مستقیما برای نفع رساندن به مردم ایران طراحی شده باشد، صادر کرده است و زمان تقریبی صدور چنین مجوزهایی چقدر است؟

۶- چه نهادهایی در تصمیم‌گیری (دولت آمریکا) برای قرار دادن بانک مرکزی ایران (ذیل بند "پولشویی") و اجباری کردن ملاک‌های جدید به منظور تبادلات تجاری (با ایران) دخیل بودند؟ آیا درباره اینکه چنین تصمیماتی سبب تضعیف معافیت‌هایی که از دیرباز در زمینه بشردوستانه در قبال تحریم‌های ایران وجود داشتند می‌شود و صدور غذا و دارو به مردم ایران را سخت می‌کند، نگرانی‌هایی مطرح شدند؟

ما قویا از دولت (آمریکا) می‌خواهیم یک مرور فراگیر درباره کارزار تحریم‌های خود علیه ایران انجام دهد و حرج و تعدیل‌های ضروری برای انجام مسئولیت‌هایش در قبال قوانین بین‌المللی را شناسایی کرده و انجام دهد همانطور که در حکم اکتبر دادگاه بین‌المللی دادگستری آمده است تا از حق مردم ایران برای داشتن سلامت حفاظت شود. در حالی که کارآمدی تحریم‌ها محل سوال است، ما همچنین از اوفک می‌خواهیم فهرست تجهیزات پزشکی که تامین کنندگان بین‌المللی برای تجارت با ایران مجاز شناخته شوند را گسترش دهد به ویژه در زمینه تجیهزات مورد نیاز برای بیماران سرطانی، بیماری‌های نادر و پیشرفته.

کارزار تحریم‌های دولت در ضدیت مستقیم با هدف اعلامی‌اش در زمینه حمایت از حقوق بشر مردم ایران و دموکراسی و آزادی است. معکوس کردن عواقب این تحریم‌ها به منظور اطمینان حاصل کردن از اینکه ایرانی‌ها از حق اولیه حقوق بشری‌شان برای دسترسی به برابری و داروهای با قیمت مناسب، باید برای دولت (آمریکا) یک اولویت باشد.

از اینکه به این (نامه) توجه کردید و موضوع را بررسی می‌کنید، از شما ممنونیم».

هفده تن از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در یک بخش کوتاه از نامه خود به وزیر خزانه‌داری این کشور، از ناآرامی‌ها در ایران پس از اعتراض به افزایش بهای بنزین حمایت و از دولت ایران به دلیل قطع کردن اینترنت به شدت انتقاد کردند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: